Roller i Moria

Rollene i denne kampanjen er unge kvinner og menn fra landsbyen Belvu. Belvu ligger syd i Murkskogen, der en utløper fra Dvinebergene strekker seg nesten helt ned til havet (se kartet). Selve landsbyen ligger ved foten av disse fjellene, med utsikt over skogen og havet utenfor. Ved kysten ligger fiskerstedet Morkel. Dit søker mange av landsbyens unge seg, for å bli fiskere eller sjøfolk.

Når kampanjen starter er rollene gitt i oppgave å bringe 17 barn med hekseevner til Gormengol, hovedstaden i riket. Masken i Murkel har sett seg lei på at ingen slike barn blir funnet i Belvu, så nå er 43 andre barn tatt som gisler og ført til Gormengol. De vil først bli sluppet løs når barna fra Belvu føres dit. Det er landsbyens eldsteråd som har bestemt at de skal sende trollbarna til Gormengol. Det er også rådet som har utsett rollene til å gjøre det, til overraskelse for mange i landsbyen.

Spørsmålet er om rollene skal føre barna gjennom skogen, til fots, eller om de skal låne noen fiskebåter og seile dem nordover. Til fots vil det ta omtrent halvannen uke. I båt kan det ta en håndfull dager, avhengig av vinden. De har ingen passerseddel, så det er større sjanse for å bli stanset på veien om de går. Sjøen på sin side har vært herjet av uvær den siste måneden, og høsten er vanligvis ikke noen rolig tid å seile på.

Jegeren Ziel fra Belvu

(16 år, spilles av Axel)

Styrke 4; Klatre 6, Slåss 9, Seile 4, Pleie 4

Sanser 5; Skyte 15, Snike 8, Gjemme 6, Løpe 8, Svømme 5

Sjel 3; Jakte 9, Navigere 5

Egenskaper:
-
Totem bever 8 (styrke, forsvar/konstruksjon)
- Skremmende stygg -5 (vansiret av syre og ild)

Utstyr: skinnklær, kniv +1, vedøks +2, fyrtøy, steinslynge -1, tykkteppe, langt tau, ryggsekk, sekstant +3, 10 piler og bue +3, 8 bolter og korsbue +5

Bakgrunn: Ziel er ung og kortvokst, men sterk. Han har hatt flere kjærester blant jentene i landsbyen, til tross for sin unge alder. De fleste av dem har vært eldre enn ham. Han har jegeropplæringen sin fra onkel Vezzel, en dyktig jeger.

Seileren Lozangos fra Belvu

(17 år, spilles av Andreas)

 

Styrke 5; Seile 10, Klatre 8, Bygge 5, Smi 6, Slåss 11, Fekte 10

Sanser 4; Svømme 6, Vokte 10

Sjel 3; Navigere 8, Lede 10

Egenskaper:
- Kameraten Mangel (tømrer) bor i Imdoras (kan brukes der, om rollen kommer dit)

Utstyr: seilerskjorte og bukse, hodetørkle, oljehyre, kniv +1, skuldersekk, smedhammer +3, bryne +1, huggert +5/+7 (ulovlig), stav +3, svartsverd +6 (+?), 7 bolter og korsbue +5, 5 skriftruller fra piratreir

Bakgrunn: Lozangos har vært på sjøen. Sist gang var han så langt som Imdoras, denne sydende storbyen på andre siden av havet. Der er folk frie til å mene hva de vil, og reise hvor de vil. Han har faktisk en liten kjæreste der, siden skipet hans lå værfast der i halvannen måned. Hennes navn er Voluppa, hun er 17 år og gjøglerske, og han har lovt å komme tilbake til henne.

Seileren Zulm fra Belvu

(16 år, spilles av Julian)

Styrke 4 ; Seile10, Klatre 8, Slåss11, Kuske 8

Sanser 4; Svømme 10, Vokte 6

Sjel 3; Navigere 9, Prute 7, Lede 5

Egenskaper:
- Håndverk: spinner 4 (sanser, lager tråd, garn og fine tau)

Utstyr: seilerskjorte og bukse, hodetørkle, oljehyre, kniv +1, skuldersekk, oksepisk +3, rokk, klubbe +3, 6 bolter og korsbue +5

Bakgrunn: Zulm har vært en glad sjømann i Morias kystfart de siste to årene, som gast på seileren Strandhøna (kaptein Fazan). Nå ligger "Høna" i Murkel for overhaling, og Zulm har dratt hjem for vinteren. Han har gjort gode penger på Høna, så foreldrene var glade for å se ham.

Gjøgleren Zladz fra Belvu

(15 år, spilles av Håvard)

Styrke 3; Slåss 12, Seile 4

Sanser 6; Kaste 10, Spille 13, Stjele 10, Dirke 8, Sanke 6, Koke 6

Sjel 3; Prute 5, Lege 9

Egenskaper:
- Sjarme 6 (virker på folk når Zladz gjør noe han liker)

Utstyr: hatt, fin kniv +2, regnkappe, 8 urter, grønne klær, daggert +4 (ulovlig), 2 kniver +1, strengelek, teppe, skuldersekk, dirkesett, gryte, fin kniv +2, 8 urter, daggert +4, 5 bolter og korsbue +5

Bakgrunn: Zladz er gjøgler, men han har enda ikke reist rundt i landet. Av en eller annen grunn har passerseddelen ikke kommet, til tross for at han søkte i fjor. Nå er det høst igjen, og Zladz er lei av å gå hjemme. Faren vil heller at han skal bli fisker, og sier onkelen kan ta ham på båten sin, men Zladz har holdt fast på at han heller vil reise rundt og synge for folk. De som har greie på det, blant annet gjøglersken Wamzi, mener han har en sjarme som vil hjelpe ham med dette.

Krigersken Nikitza fra Belvu

(18 år, spilles av Pernille)

Styrke 5; Fekte 13, Smi 7, Bygge 8, Klatre 8, Seile 6

Sanser 3; Vokte 8, Ride 7, Løpe 6, Snike 6

Sjel 4; Lede 9, Trylle 6

Egenskaper:
-
En god venn (kan brukes når og hvor man vil)
- Godt rykte 4 (får lett tjeneste hos kremmere)
- Kamperfaring 5 (gir fordeler i virkelig kamp)

Utstyr: skinnkappe, lærstøvler, marsjerstøvler +2, langt tau, kort tau, kniv +1, trestav +3, teppe, vedøks +2, skuldersekk, vadmelstrøye og brok, langt tau, mørk hettekappe +3, tømmerøks +4, 6 bolter og korsbue +5

Bakgrunn: Nikitza har vært vokter for kremmere som har reist gjennom Murkskog. Hun og broren hennes (Zolf, halvbror) har tjent godt på det, så hun er godt fornøyd med dette barske livet. Det er stadig røvere som angriper karavanene gjennom skogen, og hun har utmerket seg i noen av trefningene.


Startside - Rollespillet Fabula - Tyranniet Moria - Rollene