Boken åpner seg.
Fortellingen om verden kommer fra Boken.
Boken blir en del av fortellingen.
Et annet navn på Boken er "Fabulaen".
I Fabulaens verden finnes det ingen flere bøker. Folk skriver
på pergamenter (tynt skinn) som de ruller sammen i skriftruller,
gjerne rundt en glatt rundpinne med fine endestykker. Papir finnes ikke.
Derfor er det også slik at når noen kommer fra vår
verden og begynner å spørre etter "boken", får
de voldsomme reaksjoner. For folk i Fabulaens verden er Boken noe legendarisk,
en skaperkraft, den største magiske gjenstanden som finnes. Om
noen spør etter "bok" eller "bøker"
vil de se litt forvirret ut, fordi de ikke kjenner til Boken som noe
annet enn et navn, og ikke vet om flertallsformer for dette navnet.
Det finnes andre navn på denne Boken også. Det mest vanlige
er å kalle den Fabulaen, hvorfra navnet "Fabulaens verden"
kommer. Andre navn har sin opprinnelse i en av Bokens fire deler: Codex
Elementum, Lex Fabula, Tabula Tabu og Liber Numen.
Her kommer først en omtale av Bokens fire deler; Codex Elementum,
Lex Fabula, Tabula Tabu og Liber Numen. Så kan du lese Bokens
skapelsesberetning. Helt nederst får du noen råd om bruk
av Boken i spilling, en omtale av skriftsamlinger i Fabulaens verden,
og en advarsel ...
Codex Elementum
Den første delen av Boken har skapt verdens byggestener. Codex
Elementum er altså nært knyttet til grunnfjell og støvkorn,
hav og regndråper, himmel og vinder, glød og gnister. Alle
de fire elementene; grunnfjellet, havet, himmelen og gløden,
er sprunget ut av Bokens første del. Denne delen blir derfor
kalt "Verdens fødested".
Codex Elementum kan brukes til å styre fenomener knyttet til
verdens byggestener. Eksempler på de mektige kreftene i denne
delen av Boken:
- Dødens Gap: får jorden til å skjelve og åpne
seg i en sprekk ned til dødsriket.
- Elvens Ånd: får en elv til å kaste seg mot hva som
helst, for å sluke det eller bringe det frem.
- Himmelens Pust: en stormvind ingen står imot uten sterke røtter
og evne til å bøye seg ydmykt.
- Flammehesten: et lysvesen som brenner åpne øyne, og gjør
alt den berører til ulmende aske.
Lex Fabula
Den andre delen av Boken er verdens historie. Heri ligger
fortid, nåtid og fremtid, fordi boken favner alt. Lex Fabula står
også for drømmer og fabler, det fantastiske. Denne delen
av Boken beskriver med andre ord skjebnens bevegelser, tankene som fødes
av disse, og følelsene. Derfor blir også denne delen av
Boken kalt "Den levende drømmen".
Lex Fabula kan brukes til å skape drømmer og illusjoner,
og gi disse virkelighetens egenskaper. Den kan også gi kunnskap
om fortid, nåtid og fremtid. Eksempler på kreftene i denne
delen av Boken:
- De Dødes Tale: hvor man kan spørre ut døde sjeler
om hendelser de kjenner til, og de må svare.
- Solens Øye: hvor man kan bruke solen som altseende øye,
og se hver minste lille ting som skjer.
- Skjebnens Lenker: hvor man kan forutsi en hendelse, og binde verden
til denne skjebnen.
- Drømmemesteren: gir mulighet for å styre alle drømmer,
eller mareritt, og fylle natten med varsler.
- Speilets Mester: skaper et speilbilde av en, eller flere, eller tallrike
fiender, som de må slåss med.
- Spillmesteren: man kan gjenfortelle virkeligheten, og få den
til å vike for sitt eget bilde.
Tabula Tabu
Denne delen av Boken inneholder livets gåte. Her finnes nøkkelen
til livet i sjøen, på land og i luften. Tabula Tabu lar
urtene, krypene, fiskene, fuglene, dyrene, uhyrene, folkene, trærne,
fabeldyrene og dragene ... lar disse livsformene føde seg selv,
og spre seg i Fabulaens verden. Av den grunn blir denne delen av boken
kalt "Livets skattkammer".
Tabula Tabu er vanskelig å bruke. Det er vanskelig å åpne
denne delen av Boken, og det sies at hver gang man åpner den blir
en ny livsform skapt. Kreftene som springer ut av denne delen er vanskelig
å styre, men gir makt over liv og død. Eksempler på
de store kreftene i denne delen:
- Blomsterskyen: en sky av giftig eller helbredende blomsterstøv
ingenting som puster kan unngå.
- Verdens Munn: lar en uimotståelig bølge av småkryp
strømme over jorden og spise alt i sin veg.
- Dypets Hånd: leder fiskene dit Boken befaler, for å dra
hva som helst ned i havets dyp.
- Himmelvrimmel: lar all verdens fugler fylle himmelen, og følge
Bokens befaling.
- Villdyrets Mester: lokker og leder alle dyr til å følge
Bokens befaling.
- Mørkets Gru: slipper løs all verdens uhyrer på
et utvalgt offer eller flere.
- Dødens Hånd: kan gripe en hvilken som helst sjel, i verden
eller Dødsriket, og gi den ny plass.
- Skogens Sang: gir trærne stemme og vilje til å følge
det Boken befaler.
- Fablenes Vilje: gir Enhjørningen, Pegasien og Kentauren en
ny befaling å følge blant land og folk.
- Dragesang: lokker til seg dragene, og lar Bokens bærer lede
dem.
Liber Numen
Denne delen av Boken inneholder runene som binder verden, og som råder
verden. Ved hjelp av Numenrunene kan man styre kreftene som gjennomstrømmer
alt i Fabulaens verden. Det er fra disse runene all trolldom har sin
opprinnelse. Det fortelles at trollene fant den første trolldom
i Fabulaens verden den gang et troll fikk tak i Boken, og åpnet
denne delen. Slik slapp trolldommen løs. Derfor kalles denne
delen av Boken også "Trollkreftenes dåp og dom".
Lex Numen binder også Fabulaens verden til alle andre verdener,
i det store magiverset, og er en port mellom disse verdenene. Eksempler
på de store kreftene som kan slippes løs gjennom denne
delen av Boken:
- Den Frie Runen: kan oppheve alle naturlover i Fabulaens verden, og
gjøre alt mulig.
- Runens Makt: kan endre verden, og Boken, slik at Maktens Bærer
finner behag i den.
- Trollrunen: gjør alle trollkrefter, og alle utøvere
av trolldom, til Bokens villige tjenere.
- Runemørket: åpner et mørke som sluker alle trollkrefter
i Fabulaens verden, og binder dem der.
- Runeporten: åpner en port mellom verdener, som gjør det
mulig å dra fra en verden til en annen.
- Numenrunen: gir Bokens bærer mulighet til å befale over
Gudene.
Skapelsesberetningen
I begynnelsen var Boken lukket, og det fantes ingen verden. Så
åpnet Boken seg, og skapte den store hvite flaten. Fra sin egen
tomhet lot Boken symbolene oppstå, og finne en plass på
den hvite flaten. I begynnelsen var symbolene bare bilder på det
som skulle komme. Bildene var tomme for innhold og kraft. Det fantes
ingen skiftende årstider, ingen dag og natt. Det fantes ingen
tid, ingen fortid, nåtid eller fremtid bildene kunne leve i.
Og Boken lukket seg igjen, og åpnet seg. Boken lukket og åpnet
seg til dag og natt var skapt, til symbolene kunne skjelne mellom lys
og mørke, mellom fortid og fremtid. Nået ble skapt, og
symbolene startet en fortelling.
"Det var en gang ...", sang symbolene, og fortellingen om
verden ble til. Symbolene lot sine bilder bli synlige i fortellingen.
Verden ble full av land, liv og lover. Slik ble verden skapt.
Og den hvite flaten, med symbolene, ble lukket inne i Boken, slik at
verden skulle forbli Bokens skaperverk. Boken lukket verden ute, men
ble selv fanget i verden. Boken skjulte seg i verden, for å beskytte
skaperverket. Boken lukket seg for sine egne skapninger, for skapningene
var av Boken, og de var vitebegjærlige. Boken lukket seg, for
skapningene kunne endre symbolene i Boken, og omskape verden i sitt
eget bilde.
Slik ble vi fri til å skape vår egen skjebne, vår
egen fortelling.
Bruk av Boken i spilling
Det er altså mulig å finne Boken i spillet, om enn vanskelig.
Søk etter boken vil naturligvis påkalle mye oppmerksomhet,
siden boken er den mest ettertraktede av alle gjenstander i Fabulaens
verden. Det går mange historier om hvilke krefter Boken gir, om
hvor vansklig den er å åpne, og ikke minst; hvordan den
ser ut (ikke nødvendigvis slik vi tror en bok ser ut). Mange
av de som søker Boken er ute etter et maktmiddel, og mange av
de andre er ute etter å sikre seg at den ikke blir misbrukt. Noen
er ute etter Boken for å oppnå opplysning, mens andre trenger
Boken for å komme tilbake til sin egen verden (dette kan også
være vesener fra helt andre verdener enn vår).
Skulle en spillgruppe finne Boken kan den ikke åpnes uten videre.
Det finnes selvsagt en nøkkel til Boken, en nøkkel som
løser runene Boken er bundet med. Hvilken form denne nøkkelen
skal ha og hvor den finnes, er opp til spillmesteren. Kanskje er nøkkelen
en magisk gjenstand, kanskje er det bare kunnskap som skal til ...
Om de klarer å åpne boken er det ikke gitt at de klarer
å lese den, for ikke å si at de klarer å beholde det
lille vettet de har. La heltene gjøre tøffe tester av
sin leseferdighet for å forstå noe i Boken. Hver gang de
forstår noe får de en Naturkraft fra Element-delen,
eller en Skjebnekraft fra Fabula-delen,
eller en Livskraft fra Tabu-delen, eller de får
en Runekraft fra Numen-delen.
Spillmesteren kan velge å gjøre tøffe tester mot
sjel for hver kraft helten får. Mislykkes testen blir helten en
lallende idiot. En slik helt påvirker virkeligheten med fantasiene
sine (sjelden slik spilleren vil). Om spilleren velger å spille
helten videre må han hele tiden fortelle hva helten fabler om,
så gjør spillmesteren en syk tolkning av fablene hans og
utsetter hans venner for denne. Vær ikke nådig med dem,
galningen får jo sine krefter fra Boken. La gruppen kjenne på
kroppen at denne helten er en stor risiko for alt som er rundt ham (om
folk etterhvert begynner å dø på grunn av dette kan
du bare peke på spilleren og si: "Det er hans syke fantasi
som gjør det").

Skriftsamlinger i Fabulaens verden
Biblioteker finnes ikke i Fabulaens verden. Uten bøker ingen
biblioteker (bibliotek betyr "boksamling"). Derimot finnes
det noen få skriftsamlinger. Skriftrullene oppbevares gjerne i
egne hylser, vokset for å være tette, slik at fuktighet
hverken slipper inn eller ut.
Den største skriftsamlingen i Orianna finnes i Enhjørningens
Tårn, og er betydelig, men den kan likevel ikke måle seg
med stavgrottene i Ur. Dette er grotter der runerisserne i Dvergland
oppbevarer sine runestaver. Disse er av tre eller stein, med innrissede
runer fra topp til bunn. Mange av runestavene her ble reddet fra stavgrottene
i Krone da denne falt.
Det finnes flere vidgjetne skriftsamlinger og stavgrotter i Fabulaens
verden. Den mest omtalte og absolutt minst tilgjengelige, er den sunkne
skriftsamlingen i Babel, i det fjerne landet Auroma (som Orianna's hovedstad
er oppkalt etter). I Auroma finner man også Eburanja's magiske
skriftsamlinger, og det omfattende Empiriepergatoriet (i Gloria Malga,
hovedstaden til Empirum Glorium Orientalis). Empiriepergatoriet har
verdens største samling av religiøse skrifter (unntatt
offentlighet, selvsagt).
De mest vidgjete av eksisterende samlinger er Grafemene og Koden. Grafemene
er en stavgrotte hvis beliggenhet er ukjent, men hvis eksistens er legendarisk
blant mørkmumlere og dypdvelere. Koden er en skriftsamling beliggende
i det hellige Hadramaut, utspringet til ørkenfolkenes gåtefulle
religion, og derfor lite tilgjengelig.
Ingen av disse skriftsamlingene har noensinne hatt Boken i sine arkiver,
men det finnes sikkert mange skriftruller og runestaver som omtaler
den, på disse stedene.
En advarsel
Vær forsiktig med å bruke Boken i spilling. Selv bruker
jeg bare Boken i de sagaene der spillerne er fra vår verden. Når
de finner boken er det stort sett snakk om å bruke den for å
komme hjem igjen. Når de klarer dette er sagaen over (så
jeg slipper å ta hensyn til Bokens krefter i Fabulaens verden).
.
|