Inn i fremtiden


Rollespillet Fabula kom ut våren 1999, altså forrige årtusen (ganske gammelt altså). Denne siden gir deg forhistorien til boken. Den kan kanskje fortelle deg litt om hvor lang veien frem er, når du skal skrive og gi ut et rollespill. Men forhistorien forteller bare om veien frem til utgivelse, og det har skjedd mye siden den gang. Jeg har i grunnen jobbet enda mer med Fabula etter utgivelsen.

Hva har skjedd siden 1999?

Det har vært holdt et utall turneringer med rollespillet Fabula på forskjellige spillfestivaler i Norge. jeg har spilt det med et stort antall spillere selv, og har instruert mange dyktige spilledere i bruker av det. Nye scenarier er blitt laget, og spillet har utviklet seg videre. Rollespillet Fabula er blitt et livsprosjekt for meg. Jeg vil fortsette arbeidet med det i uoverskuelig fremtid.

Mye av arbeidet som er gjort kan du finne igjen på dette nettstedet. Sist gang Fabula-stoffet her ble skrevet ut, var det på over 700 A4-sider. Det er med andre ord mye å hente her, for den som trenger mer inspirasjon til rollespillingen sin. Særlig er det skrevet mye om trolldom og hekseri her, på de sidene som finnes under merkelappene Hekser og Eburanja. Eburanja gir i tillegg en beskrivelse av verdensbyen Januse, med alt hva den har å by på av urbane konflikter og spenning.

I 2003 ga jeg ut heftet Ormens Tideverv, et hefte med spesiell fokus på krig og kamp. Heftet ble brukt som grunnlag for Fabula-turneringen på spillfestivalen Arcon. Dette er en festival som foregår på Blindern i Oslo hver sommer.

Bruken av et hefte som grunnlag for Arcon-arrangementet, var så vellykket både for turneringen og for mitt arbeid med spillet, at jeg gjentok det i 2004. Sykdom forhindret meg fra å ferdigstille heftet Villmark til festivalen, men nok en gang gir denne måten å arbeide på gode resultater. Villmarks-heftet fokuserer på jegeren og villmarken.

Bli med inn i fremtiden ...

Fabulaens verden er stor. Det er mye igjen å utforske, og mye igjen å vise til de som bruker dette spillet. Mulighetene er på langt nær uttømt. Det vil fortsette å komme ett hefte i året nå, til hver eneste Arcon-festival. Heftene vil bli solgt gjennom dette nettstedet, og gjennom både virkelige og virtuelle spillbutikker.

Imdoras, gjøglerens skjebne (juni 2005) vil gi et godt utbygd bymiljø, på øyen Sangori like utenfor kysten av Orianna. Heftet tar for seg spilling i by, og fokuserer på rolletypen gjøgler. Heftet inkluderer 3 scenarier satt til storbyen Imdoras. Ett av dem tar for seg miljøet i den fattige bydelen "Sumpene". Ett av dem utspiller seg rundt "Torget", og blant kremmerne der. Det tredje starter på rederklubben, og involverer rollene i den mangesidede kampen om makt i byen.

Kavallen, hekser og helter (juni 2006) er et hefte med fokus på rolletypen heks. Samtidig gir dette heftet et miljø som er skapt for høydramatisk rollespill, med helter i skinnende rustninger, og mektige mystikere som trekker i trådene. Kavallen er også kjent som Hestefyrstenes land. Det styres i fellesskap av en storheks og en storfyrste, fra den mektige borgen Epikur. Dette landet ligger et godt stykke vest for Orianna, så miljøet her skiller seg fra Orianna på flere viktige punkter.

Hva venter i 2007, og senere...?

Med utgivelsen av Kavallen-heftet, er rekken med hefter til de fire opprinnelige rolletypene i Fabula fullført. Det er flere rolletyper igjen å ta tak i, noen av dem tilogmed av andre raser. Det er sannsynlig at jeg tar fatt på en rekke med hefter om rasene i Fabulaens verden i 2007. Det blir en rekke på fem hefter, som dekker hver sin rase, og som har som formål å gjøre rasene spillbare, både med seg selv og med andre raser.

Dvelerne, komiske kontrafeier

Jeg blir nødt til å ta fatt i Dvelerne, og gjennomføre ideen med deres rase som ramme for humoristisk rollespill. Ideen har modnet i noen år nå, og er så bra at den fortjener et eget hefte. Samtidig blir dette heftet også en beskrivelse av et folk med krefter til å stå imot særdeles mektige fiender; både troll og drager. De ler ikke mye, dvelerne, men de synger desto lenger...

Orket, adgang forbudt for grønnskollinger

Det samme er tilfelle for Orket, som finnes i to utgaver; som undertrykte fillefranser i et land erboret av mennesker (Orianna); og som en stolt og livskraftig kultur på grensen til enorme ødemarker fulle av monstre og mordere. Her blir det gode muligheter for rollespill rundt rasisme og undertrykking, og spill der rollenes selvbilde får konkret betydning for deres muligheter...

Alvene, fortryllelsen

Det tredje raseheftet blir om Alvene, som var ment å være en del av Villmarks-heftet. Alvene ble et tema som vokste seg for stort for det heftet, og det trenger trenger i tillegg noen år å modnes på. Når det kommer, vil det åpne opp nye områder for spilling, og gi muligheter for konflikter som er av en helt annen type enn noe Fabula har hatt før. La oss litt mystisk kalle det rollespill med vekt på forfinede følelser og overlegen estetikk...

Trollene, krefter og kaos

Noe som absolutt ikke kan forventes å bli preget av føleri og pyntesyke, er heftet om Trollene. De spesielle elementene som blir introdusert i heftene om de andre rasene, får her sitt råeste utløp. Trollene er et slags urfolk for de andre rasene, slik neandertaleren er det for oss, men med den lille detaljen at trollene fremdeles er et fryktinngytende og kraftfullt folk. De blir sett på som monstre, men hvem vet hvordan monsteret tenker...

Samtidig kommer heftet om trollene også til å fortelle om kampen mellom fabler og flammer. Dette er rammene for en episk saga om kampen mellom onde og gode krefter, med min egen vri...

Demonene, fremmede folk, ukjente verdener

Demonene er det siste heftet i serien om rasene i Fabulaens verden. Det blir også det mest utfordrende heftet å skrive. Her er det snakk om en gammel, utbredt og sammensatt kultur, som må beskrives i mange fasetter for å fremstå som den mosaikken den virkelig er. Jeg tror også at dette blir en utfordring systemteknisk, på grunn av de den demoniske kulturens spesielle kvaliteter...

Mine foreldede tanker om dette:

Nye hefter: her kan du finne omtale av alle heftene som er under arbeid. Det inkluderer nye folkeslag med egne rolletyper, og fantasiriker som ikke er beskrevet i grunnboken.

Planer og ideer: dette er hefter vi ennå ikke har startet arbeidet med. Noen er under planlegging, andre er ideer vi tror kan bli noe, en gang i fremtiden. Kanskje ideer du kan bruke ?

Nye rolletyper: nå er det bare fire typer å spille i Rollespillet Fabula, men dette vil endre seg når de nye heftene kommer ut. Her finner du en oversikt over de typene som vil komme. Det står også litt om rollespill i Fabulaens verden, og noen tips til deg som vil lage dine egne rolletyper.

Jeg har mange ideer. Det kommer stadig nye. Jeg spiller veldig mye Fabula, og oppdager nye ting hele tiden. Noe av det skrives ned, og blir grunnlaget for nye hefter. Ennå har jeg, og dere, bare sett starten på rollespillet Fabula...

Du er velkommen til å bli med, inn i en fantastisk fremtid!

 

StartsideRollespillet Fabula Inn i fremtiden