Januse

Maskenes by! Med rette bærer Januse dette navnet. Dette er byen der maskene er høflige, smilende, underdanige, lukkede. Januse er en gammel by, en gretten by, som preger sine borgere.

Den er en av de eldste byer i Fabulaens verden, og hovedstad i et rike som fantes lenge før keiserdømmet AuromA ble skapt. AuromA falt, og Dar Fanum gjenoppstod med Januse som hovedstad.

Denne byen, denne tilstanden, denne kokende gryten av liv! Alt du kan finne av tenkende vesener på kontinentet AuromA, lever her. I sannhet er dette et sted der folk og krefter møtes, et sted der alt kan kjøpes! Alt kan tapes og vinnes i Januse!

Denne byen er et kaos av bygninger og en kakefoni av lyder. Byen stinker! Borgere og fremmedfolk roper og hvisker, stjeler, elsker, synger, raner, krangler, løper, bærer, dytter og drar.

Og midt i det hele sitter en fløytespiller og spiller et mystisk "hull i muren" bak seg. Sitter på et nytt sted hver dag, taus om hvem hun er eller hva bildene som skimrer i dagens hull viser...

Bykart - enkel kartskisse over byen.

Maskenes by, del for del

Det finnes ni bydeler i Januse. Gamlestaden og Kjøpstaden er de to eldste, og ligger bak egne murer. Havnen ligger mellom disse. Havnen i Kjøpstaden er byens bankende hjerte. Uten handelen over Tempelsjøen ville ikke Januse kunne trives med sin nåværende størrelse. Den livsviktige kornhandelen går med Thugea lenger nord, og med Fanur på andre siden av Tempelsjøen. Med skogfolkets store by Mathol i syd handles det tømmer og pels. Kassindra er en by med liten handel. Det kassiske folket lever ganske isolert, selv om de er mennesker.

I tabellen under er bydelene satt opp etter sosial status. Palasset er øverst og Odden er nederst. Nedenfor tabellen er de beskrevet i samme rekkefølge, med noen biroller som hører hjemme i hver bydel.

1
Palasset
7
Storeflaten (fabrikkfolk)
13
Silvik (fiskevær utenfor byen)
2
Øverhagene (herrefolk)
8
Krepsekloa (sjøfolk)
14
"Leiren" (for vandrende grupper)
3
Kjøpstaden (havn og handel)
9
Gamlestaden (havn og hasard)
15
Finsumpa (utenfor bymur)
4
Driven (kremmere)
10
Vollen (utenfor bymur)
16
Sumpa (utenfor bymur)
5
Lillehagen (redere)
11
Tangen (utenfor bymur)
17
Gjørmeholet (utenfor bymur)
6
Bakflaten (håndverkere)
12
Skarven (utenfor bymur)
18
Odden (utenfor bymur)

1 Palasset

Palasset er kjernen i denne byen. Det er byens maktsenter, og den selvsagte grunnen til at det ligger en by her. Lenge før Auromas folk bosatte seg i byer vokste den første delen av palasset opp. Rett opp av jorden kom det, med sine svarte horntak, og elfenbensaktige vegger. Det snodde seg mot himmelen i umulige former, som et merkelig fenomen før man kjente hemmelighetene det skjulte. Det ble noe langt mer da det åpnet sine membraner i smale spalter for utvalgte folk, og lot dem komme inn i en fremmed verden, et underlig, skremmende, men beboelig indre...

Palasset står som et lite fjell mot himmelen, med sine horntak og organiske vegger. Tårnene er utallige, formen er alltid i endring, og murene rundt er like enestående og levende som resten. I tillegg sies det at Palasset har røtter, og at man kan følge hulgangene i røttene mot jordens indre, helt til Palassets dype puls får ens eget hjerte til å stoppe av skrekk. ja, det har puls, og det er levende. Hugg en øks i veggen, elelr stikk en kniv inn i sprekkene på taket, så blør Palasset. Gjør det, og del skjebne med de som har skrittet gjennom spalter som aldri har åpnet seg igjen...

Palassvokter Borgelin (Borg): Sty 7, San 3, sjel 3, Fekte 20 (+7 sverd/+5 rustning), medlem av Janusegarden

2 Øverhagene

Øverhagene er et sted for det finere folket i Januse. Denne bydelen ligger bak egne murer, og har voktere som stopper folk uten avtaler eller følge med fyrstene. "Hagene" preges av hvite murer, hvitkledde tjenere, hvitkalkede herskapshus og herrefolk med bleke ansikter. Herrefolket finnes fremdeles, og i dagens Januse er de en broget forsamling. De er etterkommerne av de eldgamle fanniske fyrstene. Mange av dem har fremtredende posisjoner i landets styre. Mange har slått seg opp som bakmenn i handelslivet. Noen lever på restene av formuer fra den gang fyrstene styrte alt land rundt Tempelsjøen. Og noen få bruker sin fyrstelige herkomst som ferniss over kriminelle aktiviteter. Alle borgere av Øverhagene er velkledde og velfødde. De bor i store hus og hager med murer rundt. Alle har egne tjenere og voktere. Og alle deltar i byens finere selskapsliv...

Fyrst Grambullin av Nambuljaner-slekten (Bull): Sty 2, San6, Sjel 4, Gamble 18, Lede 12, har formue, liker å satse...

3 Kjøpstaden

Kjøpstaden ligger ved havnen. Her foregår mesteparten av byens handel, og den er betydelig. Inn på havnen seiler det daglig rundmagede skip med varer fra all verdens kanter. Det ropes, sjaues, kjøpslås det over en lav sko. Og det er lett å tro at alt er et eneste kaos ingen kan forstå, men rederne har oversikt. Redere kaller man de som driver med handel i stor skala, på sjø eller land. I lavere lag kalles de også handelsfyrster. Byen sine handelsfyrster vet hvor skipene legger til. De vet hvem som kjøper og hvem som selger. De vet hvor og når prisen er god. Rederne strener rundt med sine følger av skrivere og regnskapsførere, omgås hverandre med profesjonell respekt, og ser på alle andre som mindreverdige bruksgjenstander. Handel er byens nerve og hjerteblod. Rederne er byens virkelige fyrster.

Skriver Petresken (Petr): Sty 3, San 5, Sjel 3, Lese 9, ung, liker sterk drikke, vet litt av hvert

4 Driven

Driven er en trangbodd tarm av en bydel, langs utfarten mot vest, til Thugea. Her finnes det en egen form for handel, som drives ut fra kremmernes egne hus, med sobert vareutvalg. Kremmerne har et sterkt samhold, noe som nok skyldes deres tette bånd til håndverkerne i byen. Mange av dem er gamle håndverkere, som nå driver fabrikker på Storeflaten, og selger mesteparten av varene sine her. Her finner vi også de som har hånd om handelen med bøndene rundt Januse. Det er ikke hvem som helst som får handelsbrev i en by som dette.

Stoffkremmer Fastima (Tima): Sty 4, San 4, Sjel 4, Prute 12, Spille 12, Slåss 12 (dolk +3), lubben og pen kvinne, skarp

5 Lillehagen

Lillehagen er en bydel nesten like sober som Øverhagene, om det ikke var for at husene er mindre, murene ikke så velholdte, og tjenerskapet ikke så velkledt. Det er småfyrstenes bydel dette, de av dem som fremdeles finner det verdt å holde fast på familiens gamle status som de nest mektigste i riket. Det bor flere her enn i Øverhagene, selv om plassen er mindre, og bydelen er ikke voktet mot utenforstående. Noe av folket her har en stolt forhistorie, og prøver så godt de kan å leve opp til forgjengernes store bedrifter.

Landfyrstinne Belinarmi (Beli): Sty 1, San 6, Sjel 6, Skyte 18, Trylle 20, Trollring 12, kjenner arkanum, eventyrerske

6 Bakflaten

Bakflaten er bydel med fabrikker og håndverkere. Det er en salig aktivitet her, langs elven og i bakkene. Folk jobber, sliter, strever, flikker og flir. Januse har viden kjente salmakerne og gyldenslagere, og de fleste av dem gjør sitt håndverk i Bakflatens bakker. Det er en velholdt bydel, med små og gode bygårder, dinglende laugs-skilt, tegltekkede tak, hunder og katter, unger og voksne folk med hendene fulle. Utsikten mot Palasset er den beste i byen, og en konstant påminnelse om de okkulte kreftenes makt.

Gyldenslager Krabillen (Krab): Sty 5, San 5, Sjel 2, Lærarbeid 15, Prute 6, Slåss 10, en festglad gutt, nylig fått "brevet"

Bygårder i Januse er vanligvis to-tre etasjes bygninger samlet rundt en trang sentral gårdsplass. I Gamlebyen er det derimot strøk hvor bygårdene har så mye som fem etasjer, og det kan være vanskelig å finne gårdsplasser mellom dem. Ofte er det nærmeste man kommer to smug som krysser.

7 Storeflaten

Storeflaten er en største og mest folkerike av bydelene i Januse. Her ligger spinneriene, pottemakeriene, tønne og repfabrikkene, tinnsmiene, redskapsfabrikkene, sagbrukene, teglstensfabrikkene, og en mengde andre små og store virksomheter. I alle disse fabrikkene trengs det folk, som bor i trange og høye bygårder, delt opp av smale smug fulle av søppel og kloakk. Her finnes også femarkedet, der byens handel med fødevarer foregår. Både store og små fedrifter går tvers gjennom Storeflaten, i den brede hovedgaten fra Driven. Rundt femarkedet drives det handel med billigere varer enn du finner i Kjøpstaden. Ofte er det de samme varene, og det hender kvaliteten er like god også, til halve prisen.

Redskapsmed Golgerot (Golger): Sty 7, San 5, Sjel 1, Sloss 20 (kølle +2), Smi 17, slåsskjempe, er frastjålet pungen

8 Krepsekloa

Krepsekloa er en havn for seg, bygd av en gammel, sta fyrste. Bryggene er sprengt ut i knausene her nede, og de to moloene strekker seg som svarte steinarmer ut i sjøen. I favntaket til moloene ligger en sjaber samling skip for anker. Dette er kystfiskernes havn, hvor de samler seg hver kveld, med baugen liggende mot bryggene og fiskemarkedet. De ligger som bikkjevalper, på rekke og rad, tiggende om mat fra mor; byen. Fiskerne lemper tønnene frem i baugen og roper ut dagens fangst til husfruer og tjenestefolk. Blant kjøperne er også sentimentale sjøfolk, som har reist sine gårder på knausene for å se sjøen og kjenne fralandsbrisen. At det bor sjøfolk her bærer også de to kneipene rundt fiskemarkedet preg av.

Smugler Viseli (Seli): Sty 3, San 6, Sjel 3; Seile 9, Stjele 18, Prute 9, smugler drømmestøv (som hindrer kontakt med trollkreftene)

9 Gamlestaden

Gamlestaden er en trangbodd og nedslitt bydel. Høye og skjeve gårder, trange smug, søppel, kloakk, stank, sykdom, krangel, slåssing, ran, og sammenkrøpne figurer i krokene. Her finnes det blindveier og hemmelige ganger. Høythengende svalganger og gangbroer utgjør et eget veinett flere etasjer over bakken. Under bakken er det et virvarr av tunneler, kjellere, tomme sisterner og oppmurte huler. Når en av de gamle gårdene raser brukes de samme materialene for å reise noe nytt, skjevere og farligere enn noen gang. I dette kaoset ferdes det all slag folk. Spillere, horer, tyver og mordere. Fylliker, tiggere, sjauere og spåkoner. Døgenikter, opprørere, bondetamper og hekser. Seilere, fiskere, pirater og gjøglere. Det spilles og satses. Det handles og planlegges. Det ranes, slåss, drepes, hores, pimpes og heles. Det drikkes og røykes, og det smugles alt du kan tenke deg. Kystseilerne har sin havn i Gamlestaden. Skipene deres er som en søppelets festival, med sine møkkete seilfiller og nedsarvede skrog. Det er som om Gamlestaden fortsetter ut i sjøen...

Hore Gangalla (Alla): Sty 4, San 5, Sjel 3; Spille 10, Danse 7, Stjele 5, et kynisk kvinnemenneske som gjerne selger sine kunders hemmeligheter

Sjonglør Trustenos (Trust): Sty 3, San 7, Sjel 3; Spille 20, Løpe 14, Sloss 6 (kniv +1), reddsom underholder med skjevt smil og store kopparr

Seiler Kandelima (Lima): Sty 6, San 5, Sjel 1; Seile 18, Sloss 18 (kniv +1), Klatre 18, er på oppdagerferd i en fremmed by, har sjelden egne ideer, men er ikke lettlurt

10 Vollen

Vollen ligger rett utenfor bymuren i nord, mot sumpene der Jauari renner ut i Tempelsjøen. Vollen ligger fritt til i hellingen fra muren ned mot elven. Elvebrisen sørger for at stanken ikke er så gjennomtrengende her som ellers i de fattige bydelene. Øverst på Vollen ligger Lillefoss, et yndet badested for byens gutter og jenter. Ellers bor det mye fabrikkfolk her, en del sjauere og dagsarbeidere. Husene er små, noen er velholdte og tjærebredde, mange er nedfalls og dårlige. Det er lite virksomheter å spore på vollen. Det meste ligger innenfor murene. Mølla ved Lillefoss er et unntak.

Pirialli (Piri): Sty 2, San 4, Sjel 4; Svømme 8, Løpe 8, Hoppe 4, Trylle 8, Trollføtter 4, ung jente på vei til Lillefoss for å bade, datter av sjauere, vilter og villig til å snakke med folk

11 Tangen

Tangen strekker seg ut i sjøen nordøst for byen, ved Gammelfyret. Fyret er fremdeles i drift, og fyrvokteren er en røslig kar med rødt skjegg. Gammel sjømann sies det at han er. I denne bydelen, ytterst mot sjøen, holder garveriene til. Fra de dype skogene innenfor Januse kommer det en jevn strøm av dyrehuder. Mye av dette får smake garvesyren, og gjøres om til slitesterkt lær for harnisk, bissel og andre praktiske varer. Denne kongen blant illeluktende virksomheter gir gode inntekter til byen, men arbeidet er et dårlig betalt slit.

Pelshandler Mantelomp (Mante): Sty 4, San 4, Sjel 4; Prute 12, Jakte 12, Spille 12, Sloss 12 (dolk +2), likandes kar som nettopp har solgt et parti pels, og fått god betaling. Trenger å slappe av litt nå

12 Skarven

Skarven ligger klemt mellom bymuren og elven innenfor Krepsekloa. Det er lite å si om dette området i byen, annet enn at det er fattigfolk som bor her. Noen fiskere, sjauere og tjenere hos mindre bemidlede folk. Tiggere finnes det, som alltid i de fattige bydelene. Elven stinker verre her nede, etter ferden gjennom byen, med alle råtnende rester, urin og annen avføring som følger med.

Amme Dyrendel (Dyre): Sty 4, San 2, Sjel 6; Trylle 18, Trolsk 16, Trollsang 14, Trollbilde 12, Koke 4, ei kort dame med brede hofter og store pupper, lever av å amme småunger i Kjøpstaden, alvorlig, sliten, liker ikke å bruke trollkrefter

13 Silvik

Silvik er egentlig ikke en del av Januse. Det er lite fiskevær et par steinkast fra byen mot sør, langs veien til Sae og Mathol. De som har vært der ute mener dette er et bra sted å bo, for fattigfolk. I skurene her bor det enkle fiskere som hver dag legger ut på sjøen i sine små enmastere. I kveldingen kommer de inn til byen med fangsten, og kives ofte om plassen ved bryggene i Krepsekloa.

Fisker Tjeldegal (Tjell): Sty 5, San 5, Sjel 2; Seile 15, Fiske 15, Sloss 10, Ringdans 10, tror på det gode i folk, går sjelden inn i byen, treffes på dansekroen "Plattingen" i Silvik

14 Leiren

Leiren er stedet for vandrende grupper av forskjellig slag. Kommer det sirkus på besøk fra landene syd for Dar Fanum setter de opp sine store telt her. Kommer det store grupper skogfolk, fjellfolk eller sandhudinger blir de også vist hit. Det finnes også mindre grupper med gjøglere og trubadurer som bruker Leiren regelmessig. Når det regner blir stedet et gjørmehull av de aller verste, men når sommeren er varm og tørr er det slett ikke verst å ligge ved elven overfor byen. Vannet er relativt rent, og lendet så åpent at elvebrisen holder de verste insektsvermene borte.

"Skuespiller" Eguarni Sutteprom: Sty 6, San 5, Sjel 1; Kaste 18, Spille 15, Sloss 12 (kniv +1), en dyktig sjonglør som har vansker med å snakke til publikum, lever et miserabelt sirkusliv, men prøver å fremstille det som noe spennende

"Skuespillere" kaller de seg, men de er egentlig sirkusartister. Det er bare ikke lov å kalle seg artist uten å ha vært gjennom sirkusakademiet i Gloria Malga. En mengde fremtidige artister turnerer landene i østen for å samle erfaring til opptaksprøvene på akademiet. De lever et trist liv i land med dårlige veier, lange avstander og skeptiske innfødte...

15 Finsumpa

Finsumpa er stedet for fattigfolkets "adel". Den går umerkelig over i Sumpa lenger nede, men om skillet er vanskelig å finne, er det likevel viktig. Her oppe bor spåkonene og åndemanerne, hallikene og horemammaene, og høvdingene til flere bander som herjer landet rundt Januse. Inn til Finsumpa kommer det en jevn strøm av tyvegods. Det kommer med elvebåter fra hemmelige lastesteder høyere i elven, og sendes via de falleferdige bryggene i Gjørmeholet.

Åndemaner Belsebalm (Belse): Sty 3, San 3, Sjel 7; Trylle 20, Fortrylle 14 (mesteregenskap), Trollrøst 18, Trollskygge 16, Trollport 14, Trollvandre 12, Mane 18 (brukes til å få folk i transe), en skikkelig mystisk person dette, en av de mest omtalte mystikere i Finsumpa, og en imponerende skikkelse

16 Sumpa

Sumpa er en stinkende, falleferdig samling skur. Mye er bygget med drivved og råtne tømmerstokker funnet i elven. Under lekke tak, bak skitne forheng lever tiggere, lommetyver, gamle uten familie, foreldreløse unger, skabbete bikkjer, og gale folk som ikke vet hvem eller hvor de er. Det bor mye folk her, men sult, sykdom og strenge vintre gjør at befolkningen i Sumpa aldri blir for stor...

Lommetyv Pirlevone (Vone): Sty 1, San 7, Sjel 5; Prute 15 (brukes for å tigge), Stjele 20, Løpe 18, Snike 14, svært hyggelig dame som lett får folk til å synes synd på seg, støtter seg på skuldra di når hun tar ut en stein i skoen, flørter...

17 Gjørmeholet

Gjørmeholet er verre enn de verste delene av selve byen, der det ligger for seg selv, ved en av hovedarmene i Jauari. Det er ikke mye menneskelig avfall i elven her, men det brune sumpvannet i elven er ille nok. Det stinker av planter i forråtnelse! De gjørmete elvebreddene, sumplendet på alle kanter av Gjørmeholet, og elven som knapt rører seg, gjør dette stedet til et summende, surrende, krypende, kravlende, yrende helvete av blodsugende og sykdomsbefengte insekter. Heldigvis er veien til Odden enkel, man tar første drivende tre, holder seg fast, og kommer til endestasjonen. før det kan Gjørmehollet i seg selv være ille nok. Her finnes ingen som ikke er tvunget til å bli, og tvunget til å "gjøre opp for seg" hos de kriminelle høvdingene byen har så mange av. Her finnes det regelrette slavedrivere som holder seg selv opp med sterk sprit, og en intens fryd over å plage andre. Her er "høvdingenes brygger", der tyvegods skipes ut og inn av byen.

Innpisker Zanziban (Ziban): Sty 7, San 2, Sjel 4; Fekte 20 (pisk +3, sabel +5), Sloss 18 (kølle +3), Lede 12, en brutal kjempe som styrer sine "slaver" med piskesnerten, slikker de over seg, og spytter på de under seg

18 Odden

Odden er stedet for pestbefengte og andre med smittsomme sykdommer. Det er ei lita øy, over elven fra Sumpa, med falleferdige og skitne skur, utgravde huler, hus bygget av pinner. Det jamres her. Det ligger en søtlig lukt av kjøtt som råtner over stedet. Døde og halvdøde mennesker ligger om hverandre. Her slutter livet. Her skal man leve den siste pinefulle delen av et ynkelig liv, så visner man bort og dør, uten at noen bryr seg. Det hender noen spar litt grå leirjord over den stinkende kroppen. Om man ennå puster betyr ikke så mye. Den som kommer til Odden er allerede død.

Spedalske Grag: går i skitne filler, har surret remser av tøy rundt bena, har ingen fingre, går ustødig, nesetippen og ene øret er falt av, ene øyet er melkehvitt og ujevnt, snakker langsomt og lavt, leter etter noe spiselig...

Tuberkuløse Ville: blek gutt som hoster blod, puster hest som en gammel mann, og ser på alle voksne med hat i øynene...

Fyrst Kandelal (Kandel): Sty 5, San 3, Sjel 5; Lede 20, Fekte 15 (stav +3), Trylle 15, Prute 15, Bygge 10, en mektig mann som oppdaget en hemmelighet, ble bedøvet, og ført hit av forbryterhøvdinger som syntes han gikk dem litt nære. Mener det må finnes en vei bort fra øya...

Noen kommer til Odden mot sin vilje, uten å være syke. Det vanligste er folk som har irritert de forbryterske "høvdingene" i byen. Det hender også folk fra finere lag havner her, fordrukne eller forgiftet, som ledd i et komplott mot dem. De våkner opp dagen derpå, og vil straks flykte fra Odden. Det er jo ingen voktere på øya! De blir skuffet. Ingen rømmer fra Odden. Intet levende vesen forlater øya Odden ligger på. Om du spør en ringmester får du kanskje en forklaring, men heller ikke de vet hva dette fenomenet skyldes. Det er bra for byen, selvsagt, for da har den et sted å gjøre av sine urene...

Det er selvsagt fristende å bruke Odden på den måten av rollene er uheldige og kommer dit, men at de på mirakuløst vis er de første som klarer å komme seg derifra. Det er opp til spillmesteren å gjøre slikt. På den annen side bør også spillmesteren beskrive enkelte ting slik at spillerne skjønner de har konsekvens. Måten å gjøre det på er ved å bruke biroller til å advare dem, og tvinge dem til å høre på så mange advarsler og forskrekkede reaksjoner at de skjønner det er farlig. Om de nå skulle komme til å dra dit eller havne der likevel, da kan man spille videre der, i et skjebnespill der rollene blir svakere for hver uke, får sykdommer, kjemper seg til plass i hierarkiet som finnes der, og til slutt dør.

En slik spilling stiller selvsagt krav til spillmesteren, men også til spillerne. Likevel, eller nettopp derfor, kan det være ganske interessant. Holder rollene fast på sin moral når folk rundt dem driter i det? Holder de hodet høyt hevet når de må slåss om matrester hver dag? Er de fremdeles glad i livet selv om de vet at de skal dø av en eller annen grusom sykdom?

Det er mulig for spillmesteren å gjøre spillernes nye roller avhengige av hvordan de rollespiller sine siste dager på Odden... så har de mer å spille for enn bare fornedrelse og død. Klarer de å spille på den forråtnelsen og forråelsen rollene deres er en del av?

tilbake til toppen