Kilverheim
Kilverheim er et kongerike øst for Orianna. Man kommer dit ved å følge
kysten rundt Luhmanna og krysse Snøhavet. Eller man kan følge Storelva
til Eldenmyr, fortsette over fjellene ned til fjordene på andre siden
og så krysse Snøhavet derifra. Det er bosetning innerst i to av disse
fjordene. Folket her kommer fra andre siden av Snøhavet og er båtkyndige.
Når man krysser Snøhavet kommer man til Hednareik, et ugjestmildt og
forblåst fjellrike gjennomskåret av trange fjorder og trange daler.
Over vannskillet kommer man ned til et videre skogland. Store deler
av dette landet er fritt og utemmet, men det er også her vi finner kongeriket
Kilverheim, med kjøpstaden Varghus som kongssete.
Ved
å klikke på dette symbolet får du opp et kart over
Kilverheim og landene rundt. Kartet dekker hele den østlige delen
av Moria.
"Barbarenes tre kongeriker"
Alt folk i denne delen av verden har samme opprinnelse; vidt vandrende
jegere fra tiden før Urmannia. De kom til dette ugjestmilde landet,
lengst øst på det Moriske kontinent. Her slo de seg til, jaktet, fisket,
sanket og fødte unger. De bygget hus, ryddet gårder og skapte barbarenes
tre kongeriker; Kilverheim, Hednareik og Marken. Hednareik styres ikke
av en konge, men de tre rikene er likefullt kjent under dette navnet.
Naboskapet deres er utrygt. Stadig drar de på hærtokt til hverandre.
De røver med seg fe og folk. Noen tar seg treller. Andre tar seg koner.
Stadig er det krig, kongen i ett land som vil ha sin sønn på tronen
i det andre, stormenn som gjør oppgjør, jarler som bryter ut, bønder
som reiser seg og forteller kongen at de er frie menn.
Kilveringer er like krigslystne som hedninger og markinger. Deres berserker
og hamskiftere drar ofte på røvertokt, på jakt etter nye rikdommer,
eventyr, drømmer. De er ville menn og kvinner, follket i Kilverheim,
og uten denne villskapen ville de ikke overlevd i dette kalde landet.
De er plaget av skrælinger, troll, fimbuler, linnormer og andre vetter.
Landet deres herjes av stormer og tunge snøfall. Mørkemaktene hersker
i fjellets rot og skogens hjerte, og alle barbarer vet at mørket kan
stjele mannens drømmer.
I dette kalde skoglandet hersker en gammel konge. Kong Erwodusir har
sett sitt syvende tideverv bli lokket frem av vårsolen. Han er influert
av nye krefter som undergraver hans mandighet; fremmedlendinger som
kaller seg treller i "Håndens Kirke". De har brukt fimbulvinteren på
å smiske seg inn i kongens hjerte, ved å love han frelse og evig liv
i Hånden om han lar reise en kirke i Varghus. Det har gjort at gamlekongen
nå bruker alle sine krefter på å få reist denne kirken før han dør,
så han kan bli "frelst". Og gullet sitt lar han smelte om til lysestaker
og annen staselig pynt i kirken. Rikets ve og vel tenker han ikke på.
Jarlene holder egne hirder, bygger festninger og blir egenrådige som
aldri før.
Kongssønnen er derimot klar over farene. Hlewagastir ser klart at jarlene
tar seg friheter under farens svake styre. Han er redd for at faren
skusler bort arven hans, og er grundig lei av farens svakhet. Troloveden
hans står sin mann bi. Hun er den staute jarledatteren Woduridar, som
vet at dette kan koste henne krig med faren, jarl Hralewostar i Nordfylket.
Men jarlen har selv valgt mann til henne, så han får heller sverge troskap
til Hlewagastir når den tiden kommer, så unngår de krigen.
Fylker og kjøpsteder i Kilverheim
Det er fire kjøpsteder i Kilverheim, og syv fylker. De tre mindre kjøpstedene
er Lauvsal i nord, Utve på kysten i øst og Soltorn i fjellene. Varghus
er den største kjøpstaden. Den ligger i innlandet, der flere handelsruter
krysser, og har hatt kongssetet siden den nåværende kongsslekten tok
makten.
De syv fylkene er Nordfylket, Gapefylket, Langfylket, Innfylket, Nutefylket,
Bakkenes Hus og Sydland. Nordfylket har Lauvsal som jarlesete. Gapefylket
har høvdingsete i Bryggja, en bygd på kysten av den havbukten som kalles
Gapet. Langfylket har jarlesete i kjøpstaden Utve. Innfylket
har Varghus som jarlesete og kongen som sin eneste høvding. Nutefylket
styres fra jarlesetet i Soltorn. Bakkenes Hus styres av høvding Rojawigir
i Bakkebygd. Sydland har høvdingsete i Grøndal, en forblåst liten
bosetning lengst syd på grensen mot Øden.
Varghus
og Innfylket
Varghus har vært kongssete siden farfar til kong Erwodusir vann
over Laukingene i Nutefylket. Osekongen var lederen deres og den siste
som ba kongen i Varghus om grid. Men kong Widlewulfin hadde lagt ed
på å drepe den siste stormann som stod imot hans velde,
og på å drepe all hans familie. Osekongen ble nakkeklipt
sammen med kjerringa, de tre brødrene hans og de tre barna deres.
I tillegg drepte Widlewulfin mor til osekongen, den gamle Osedronninga
og bror hennar. De to var de farligste motstanderne av en sentral kongemakt
i Kilverheim.
Kongens langhus i Varghus er en gildeskål det ikke finnes maken
til i landet. Den er høyere enn vanlig, med ildsprytende drager
i mønene og på ljorehuset. Gavlene er smykket med de fineste
drageknuter. De snor seg i hverandre så man kan bli svimmel av
å se på dem. De sterke hjørnestolpene er ormer som
snor seg om hverandre, med skjell så livaktige at folk mener de
gnisser når det stormer. Langveggene er smykket med staute menn
og kvinner, jarler og konger og konene deres som før har hatt
sete i Varghus. Ved den vakre døra står jarlen Agrithordin
på den ene siden og hans kone Ydjebodar på andre siden.
Det var dette staute paret som reiste gildeskålen i sin tid, med
et løfte om at deres slekt skulle "samle skog og fjell"
under seg. Inni er gildeskålen like fin, med treskurd og smijarn
i sterke mønstre. Den er sine gode hundre steg lang, med høyloft
over det hele, bortsett fra rundt langilden, der dragetronene står
høye under ljorehuset. Ned fra ljorehuset stikker det seks hissige
linnormer, denne dyptlevende slektningen av alle jordiske drager. De
er formet i blåtre og svarte av sot, men likevel er de et mesterstykke
man ikke kan unngå å gape over. I ilden fra grua er det
som om de vrir og vrenger seg over hodene på folk.
Lauvsal
og Nordfylket
Lauvsal er kjøpstaden nord i skogene, høvdingsete i Nordfylket,
mot grensen til Marken. Fylket og kjøpstaden har mye kontakt
med folket i Marken, særlig jegerne i skogene, som til tider foretrekker
å bytte bort fangsten sin i Lauvsal. Folket her kjenner til Hånden,
og har flere ganger gjort byttehandler med menn som bærer Håndens
merke. Noen av det frie folket i Lauvsal er endog av den oppfatning
at Hånden kan være en god tro, særlig for treller,
siden godene deres preker om arbeidets velsignelse hele tiden.
Lauvsal har fjorten store langhus, fem mindre og en stor gildeskål
reist av jarlen der det før stod to langhus. Gildeskålen
er sine gode seksti steg lang. Elva Driva renner gjennom staden på
sin vei mot Gapet. Det er lagt ei bro over elva litt nedenfor tuntreet.
Det stolte tuntreet reiser seg fire ganger så høyt som
Gildeskålen, og dobbelt så høyt som trærne
i skogen rundt. Det sies at dette treet har levd like lenge som det
har levd folk her i landet. Det er rikt på nøtter og er
et yndet klatrested for ungene i staden. Ved tuntreet ligger den åpne
kaupangen, der jegere og bønder fra Nordfylket, Gapefylket og
Marken kommer for å bytte varer og diskutere nyhende.
Fylket er er ellers sparsomt befolka. De største gårdene
ligger rundt Lauvsal, stort sett på solsida av Drivdalen. Lenger
oppi dalen finner du Oppelv, ei bygd med syv langhus. I Ostedalen finner
du tre bygder; Oste med seks, Fossen med syv og Kjølen med ni
langhus. Lenger nord, i det villeste skogområdet mot Marken, finner
du den lille bygda Flokkhus med tre langhus. Utover dette er det lite
bønder, men desto flere jegere i Nordfylket.
Jarl Hralewostar
Styrke 5, Sanser 2, Sjel 5
Fekte 15, Lede 17, Skyte 10, Vokte 8, Løpe 6, Bygge 13
Jarl Hralewostar er en staut mann av Dragen, men han snakker mindre
djervt om Dragens fordeler enn andre jarler pleier. Det krever større
teft for gode naboforhold å holde seg som jarl i Nordfylket, med
grådige markakonger siklende bak trærne i de dype skogene.
Hralewostar er klar over at Dragen fremdeles er sterk i Marken, og at
Hånden også kan bruke sverdet. Det prøver han å
fortelle i råd med de andre høvdingene, men få av
dem lytter på det øret. De snakker seg imellom om de veike
menn i Marken, og den veike kongen i Varghus.
Hamskifter Elwathadur
Styrke 3, Sanser 7, Sjel 3
Hamskifte 20 (villsvin), Løpe 18, Skyte 17, Jakte 12, Gjemme 16, Snike
15, Lede 9, Vokte 14
Elwathadur er en av flere hamskiftere i Nordfylket. Han er høy, svært
rask, med brunt hår og små, mørke øyne. I villsvinham
er han en diger galte med krumme hoggtenner og skarpe klauver. Han er
blant de eldste i svineflokken her nord, og høyt respektert blant
både vanlige jegere og hamskiftere.
Hamskifter Dreinithan
Styrke 5, Sanser 5, Sjel 2
Hamskifte 10 (villsvin), Løpe 10, Skyte 11, Jakte 6, Gjemme 7, Snike
6
Dreinithan er valpen til Elwatadur. Han er kraftig, med stri lugg og
bredt ansikt. I Lauvsal er han kjent som en selvsikker kranglefant.
I villsvinham er han en usikker galte med nervøst blikk. Han
er sterkere enn lederen sin, men langt fra så klok og erfaren.
Uten Elwathadur ville Dreinithan få store problemer i svineflokken.
Bonde Swabaharjar
Styrke 5, Sanser 3, Sjel 4
Jordbruk (sjel) 16, Skogbruk (sty) 13, Elvebruk (san) 9, Bygge (sty)
15, Smi (sty) 14, Fekte (sty) 12, Jakte (sjel) 8, Skyte (san) 8, Løpe
(san) 7
Swabaharjar er en kraftig mann med stritt hår og store hender.
I Lauvsal er han kjent som en dyktig mann, både i byggekunst og
i gårdsdrift. Jarlen låner ofte øre til Swabaharjar,
særlig siden han har frender i Marken, og har gifta vekk datter
si, Sweigihunar, til en bondehøvding der oppe. Selv er Swabaharjar
høvding i bygda Flokkhus.
Utve
og Langfylket
Utve er en kjøpstad ved kysten øst i landet. Den er sete for
jarlen i Langfylket. Jarl Wotathurin ble valgt til jarl på Langetinget
denne våren. Han er mektig i handling og mektig i ord, så
folket i Langfylket er spent på hvordan hans ledelse vil være.
Det første han gjorde var å reise en dragepåle foran
gildeskålen, og en stor stokkade rundt Utve, til forsvar mot overraskende
angrep fra sjøen. Det har seilt fremmede skip langs kysten etter fimbulvinteren,
så det er litt utrygt i kjøpstaden nå. Folket her
er dyktige fiskere, men de er ikke vant til å måtte hegne
om skipsleiene og fiskegrunnene sine.
Utve har tjue store langhus, en gedigen gildeskål på Elvehaugen
over kaupangen, og fire gode båthus. På begge endene av
stokkaden mot sjøen har jarlen latt reise høye speidertårn.
Kilverinna renner gjennom staden og ut i havbukta nede ved bryggene.
Det ligger to broer over elva ved kaupangen. Foran gildeskålen
har jarlen reist en høy trepåle med et gapende dragehode
på toppen. Den står og glefser mot havet, Dragepålen,
og setter skrekk i de som tenker å gi seg på Utve. Kaupangen
i Utve brukes av alt folket langs kysten, både fiskere, fangstmenn
og frie bønder. Tømmerhoggerne i Langfylket fløter
det gjeveste skipstømmeret til kaupangen her. De skal bruke sommeren
på å bygge drager for jarlen. Som gjentjeneste er de faste
gjester i gildeskålen der de spiser seg gode og feite, samt at
de er lovd å bli høvedsmenn når skipene neste vår
seiler opp til Marken.
Langfylket har ellers en dryg bosetting. Det ligger gode gårder
rundt Utve, og tre store bygder i dalføret oppetter Kilverinna;
Stilla med ni langhus, Solflaten med åtte og Dvelen med syv langhus.
De aller største gårdene ligger likevel i det korte og
breie dalføret nord om Volleåsene, der det er fire bygder;
Flaten med elleve langhus og Oppflaten med ni, Hersen med hele tretten
langhus og den lille bygda Skaret med fem langhus. Nord for Flatdalen
ligger Oppdal, med bygda Opphus sine syv langhus og Nerihusa med sine
ni langhus og mange båthus. Syd for Utve er det mindre bosetting.
Langt inne på de forblåste Høymoene finner man Moene,
ei jegerbygd med fem langhus. I Brattdalen står det syv langhus,
alle liggende på en høy voll med utsikt mot havet fra kystbygda
Steine. Her finnes også de beste båtbyggerne i Kilverheim,
klinkersmeder nesten på høyde med dragemesterne i Hednareik.
Jarl Wotathurin
Styrke 6, Sanser 3, Sjel 3
Seile 18, Lede 11, Fekte 15, Slåss 12, Vokte 9, Navigere 15
Wotathurin er høy og kraftig, en riktig krigersk høvding av det
gamle slaget. Dragen er han trofast til. Han liker å vise at menn av
Dragen er sterkest. Kongen bryr han seg lite om, så veik som den
karen er. Wotathurin bygger gode drageskip og drar gjerne på lengre
ferder med Dragen. Han sier det er kilden hans å reise mye, men
i krokene fortelles det at kjerringa hans er så stri at jarlen
heller rir stormene på Morgenrødens Osean. Ute på
det åpne havet kan han herse som han har lyst, hele tiden.
Fisker Yggadrosin
Styrke 2, Sanser 5, Sjel 5
Seile (sty) 8, Havbruk (sjel) 15, Fiske (san) 15, Koke (san) 9, Prute
(sjel) 16, Svømme (san) 10, Slåss (sty) 6, Klatre (sty)
6, Skogbruk (sjel) 10, Skyte (san) 8
Yggadrosin er en liten fiskermann med brunt hår. Han fanger god matfisk
som han tørker på klippene syd for Utve. Det han ikke selv
spiser bruker han i byttehandel med jegere og bønder, og får
alt han trenger på den måten. Livet hans er enkelt og godt,
men han har vært gretten i det siste. Det seiler langskip fra Marken
langs kystene nå, og de ror ikke fisket. Ett av dem har et nytt
symbol på seilene; en stor hånd med ni fingre og et øye
i håndflaten. Han stoler ikke på dem. De er litt for nysgjerrige.
Etter hans skjønn burde jarlen ruste noen drager og lære
dem en lekse, så de sluttet å tro at disse kystene var for
alle.
Fisker Drosethundor
Styrke 3, Sanser 5, Sjel 4
Seile (sty) 13, Havbruk (sjel) 12, Fiske (san) 14, Koke (san) 15, Prute
(sjel) 12, Svømme (san) 15, Fekte (sty) 9, Klatre (sty) 6, Jordbruk
(sjel) 8, Flørte (san) 18
Drosethundor er en normalt bygd, men oppsiktsvekkende vakker mann. Ansiktet
er velformet, med store øyne, stor munn og blondt hår like
stritt som nyslått stubbmark. Fingrene er slanke, og bevegelsene
fri. Det er kanskje ikke rart at kvinnfolket langs kysten her speider
langt etter en slik mann, særlig når man vet at han har
ord på seg for å være både mild og god i senga.
Han er ikke gift, men kvinnfolk kan han visstnok fiske like godt som
han drar gyteferdig torsk.
Soltorn
og Nutefylket
Soltorn er kjent som "den harde borgen" blant folk i Kilverheim. Den
ligger høyt, forblåst og vanskelig tilgjengelig. Dalen
du følger opp til Soltorn er bratt, full av kampestein og rasgater,
ubebodd. Elva er full av fosser og stryk. Det er virkelig et slit å
komme til Soltorn, med kulden og snøen i fjellene, og trollene som lurer
i fjellets rot. Når du kommer opp de bratte kleivene derimot,
da åpner dalen seg, den blir vid og blid. Elva renner som et dovent
belte gjennom dalbunnen og steingardene strekker seg fra elvebredden
opp i bratta på hver side. Dette er Soldalen, og det er først
når du ser den slik, i mild vårsol, at navnet gir mening.
Da svarer også elva til navnet sitt: Solrisla.
Nesten øverst i denne vide dalen stikker en nut opp, som elva
renner rundt. Der ligger langhusene i Soltorn. Fjorten store langhus
er det, og åtte mindre. I tillegg har jarlen reist en flott gildeskål
her, med utskjærte dragebilder i hele kortveggen mot kaupangen.
På andre siden av kaupangen, ved siden av den dype brønnen,
står et svart tårn i stein. Dette har gitt nuten navn. Det
har fanget solens stråler hver morgen så lenge menn i Kilverheim
kan minnest. Høyt er det, med en trappegang som får menn
til å gispe etter luft. Tårnet er åpent to mastehøyder
opp. Der forsvinner vindeltrappen som følger veggen, gjennom
en luke i taket. De som våger trappen trer inn i et kammer der
oppe, med døråpninger til ni kanter. Midt i kammeret står
en svart stein med et bølgende dragebilde rundt foten, hugget
inn i steinen. På toppen av steinen er det hugget et hull, stort
som to hender og formet som en skål. Den kalles blotesteinen.
Blot på denne steinen gir sterke og klare drømmer. De ni
døråpningene fører ut i ingenting, med slette veggen
rett ned på alle sider. Taket kommer man ikke til. Nutejarlen
bruker dette til krigsråd og blot i den milde årstiden.
Men når vinterstormene herjer står tårnet tomt. Da
fylles det kun av stormens vrede og vindens ve.
Nutefylket er et opprevet og høytliggende fylke, der bosettingen
er konsentrert til tre høye og vide dalfører. Soldalen
har en bygd i tillegg til Nuten, det er Gjelbygd med seks langhus ytterst
i dalen, over gjelet Solrisla har gravd ut der. Nord for Soltorn ligger
Uppidalen med to bygder; Uppigard og Ulhus har fem langhus hver. Uppa
er en rik fiskeelv. Avdalen ligger lenger syd, med tre bygder på
rekke og rad mellom de fire Langvatnene. Ovenfor Nedre Langvatn ligger
Nerebygd med fem langhus. Ror man over Smalevatnet kommer man til Røyse
med tre langhus. Overfor der igjen ligger Osevatnet med bygda Osen i
vestenden. De gamle osejarlene hadde sete her. Osen har mange hustufter,
men bare syv langhus står i dagens bygd. Den gamle jarleslekta
har ingen ætlinger her. Ovenfor Osen ligger Langvatnet og det
strekker seg en hel dags roing for sterke mannfolk, helt inn til bretunga
som langsomt lepjer vannet og avslutter dalen. Breen kalles Isdragen.
Folket i Avdalen bloter til Isdragen en gang i året, da de ror
helt inn til bretunga og ofrer en hane der.
Utover de tre dalene finnes det jaktbuer, fiskernaust og noen få
garder, særlig i de nordlige delene av fylket.
Jarl Thorawallir, "Nutejarlen"
Styrke 6, Sanser 5, Sjel 1
Fekte (sty) 18, Slåss (sty) 17, Smi (sty) 14, Rase (sty) 16, Klatre
(sty) 13, Hoppe (sty) 13, Lede (sjel) 3, Vokte (san) 15, Løpe
(san) 14, Svømme (san) 13
Thorawallir er en kjempe av en mann med stort rødt skjegg og en hårmanke
gitt ham av morgensolen. Dragen følger han tro som noen. Drømmene
sine lytter han til. Nutejarlen er også kjent som "Bersehersen".
Som det navnet forteller er han berserk, og hirden hans er alle berserkere.
Han er en villmann, sterk i strid og sterk i blikket. Noen stor leder
er han ikke, men mektig som han er følger folk ham likevel. Og
berserkene som følger ham er ikke blinde for at hans lynne gir
dem harde slag å kjempe og dø i. Deres tro på den
gale døden som veien til dragens drømmer passer godt inn
i Bersehersens ville planer. Siste Fimbulvinteren har han stadig gnålt
om Heidnareik, det ville landet i vest, og ikke har hirden hans lagt
noen demper på stridslysten. Thorawallir er egenrådig, sta, krigersk
og sterk som en moskusokse. Han tenker ikke mye på bønder,
på markens grøde og på kornbingene som må fylles
til neste fimbulvinter. Det overlater han til kjerringa.
Jarlekona Thoradiris
Styrke 5, Sanser 3, Sjel 5
Lede (sjel) 20 - mesterferdighet Humor 10, Jordbruk (sjel) 16, Elvebruk
(san) 9, Røkte (sty) 15, Bygge (sty) 13, Smi (sty) 11, Slåss
(sty) 9, Jakte (sjel) 12, Skyte (san) 6, Svømme (san) 5
Thoradiris er ei kraftig kvinne med stritt hår, tette øyenbryn
og synlig bart på overleppa. Hun er den eneste Bersehersen ikke
tør herse med. Tar han henne for gitt får han svi så
det monner i gildeskålen. Han har mer enn en gang krympet seg
under hennes giftige tunge. Når hun hever røsten og drar
med seg hele salen i skoggerlatter over den stakkars bersen sin, da
er det vanskelig å være stor kar. Thoradiris også
ei øm kvinne, som kjenner folket sitt og viser dem omsorg, samtidig
som hun er villere enn de fleste og rir sin mann som stormen i sengehalmen.
"Thorawallir er jarl i Nutefylket", sier folket rundt dem,
og legger til: "men Thoradiris er herse i halmen".
Berserk Wothoradur
Styrke 6, Sanser 5, Sjel 2
Fekte (sty) 17, Slåss (sty) 15, Smi (sty) 13, Rase (sty) 20 -
mesterferdighet Brøle 12 (skaper frykt), Klatre (sty) 13, Vokte
(san) 17, Løpe (san) 15, Svømme (san) 13
Wothoradur er en av de tøffe berserkene i jarlens hird. Han er
en storvokst mann med lang lyst hår, fullskjegg og store ører.
Det ene øret mangler øverste ørekammen, mistet
i sverdkamp med en herse i Hednareik. Den hersen er den eneste Wothoradur
har senket sverdet for. Han er ikke den som ivrer minst om å dra
i strid over fjellene.
|