De tre reglene

Dette er et rollespill! Det foregår liksom i en fantasiverden, men settingen er ikke veldig viktig. Det spilles med én spilleder som er cool, og mange spillere som er teite. Dette er skrevet for spillederen. Teitinger trenger ikke lese videre!

Pervo har tre regler. Ingen bra rollespill har mer enn tre regler! Her kommer de tre reglene:

1 - I rollespillet Pervo gjelder det samme som i virkeligheten: Flinkhet! Den som er flink får det til. Den som ikke er flink mislykkes. Flinkhet er et tall mellom 0 og 20. De som får 0 er døde før spillet starter (heh-heh).

2 - Det første møtet er dødelig. En av rollene skal dø, uansett hva de møter.

3 - Alle skal dø!

Spillederen og spillerne

Pervo skal helst spilles med veldig mange spillere. Om du klarer å få med deg 15-20 stykker er det bra. Få dem til å sette seg rundt et bord, eller til å stå rundt det, hvis det er trangt. Gjør et stort poeng ut av at alle må ha et ark på bordet, med rollen sin på. Pervo er nemlig et bordrollespill! Fortell dem at bordet er viktigere enn spillerne (og bedre utdannet).

Be spillerne skrive P E R V O (stav det for dem) med store bokstaver på toppen av arket. De skal skrive pent, og jevnt, med tre centimeter høye blokkbokstaver fra det ene hjørnet til det andre. Sjekk én av overskriftene, og drit ut spilleren! Kall ham alt du kan finne på: Analfabet! Pottitthue! Kunstnerdust! Mekaniker! Krøll arket hans sammen og kast det over skuldra. Si at han må gjøre det på nytt!

Drit i å sjekke de andre. De er like teite, og har helt sikkert gjort det like dårlig, så for å spare tid kan du skjelle ut alle sammen under ett, og la arkene deres være. Ikke be dem gjøre det på nytt, for de gjør det sikkert like dårlig når de prøver å gjøre det bedre, teite som de er. Dersom han som gjør det på nytt vil ha deg til å godkjenne det, kan du med én gang si at det er for dårlig, uten å se på det. Be ham kaste det sjøl, og lage et nytt.

Fine navn, og feil navn

Navnet på rollene er selvsagt veldig viktig. Spillerne bruker sitt eget navn på rollen. Dersom navnet deres er det samme som spillederen sitt er det veldig bra. Spillederen har nemlig et veldig fint navn. Alle birollene i spillet bærer hans navn, bortsett fra én (vanligvis). De spillerne som har feil navn, har dumme og teite navn, og det er i grunnen synd på folk med slike navn. De er ofte ikke så flinke heller. Nemlig!

Navnet skal uansett skrives like under "Pervo" på arket. Den dummeste av spillerne kan få lov til å slippe å skrive navnet sitt, og heller skrive en stor X, slik at han kanskje klarer det. Han trenger sikkert hjelp fra en spilleder som forteller ham hvor han skal starte strekene (pek på arket), hvor hardt han skal trykke, og hvor raskt han skal dra blyanten over arket. Minn ham hele tiden på å være forsiktig! Pass på!

Hevnen over spillerne

Det er viktig at du har mange spillere, og at du hele tiden behandler dem dårlig. Dersom noen klager over dårlig behandling, kan du fortelle dem at de er noen grinunger, at du har mer enn nok spillere, og at dere ikke får startet raskere av at de skal sutre hele tiden. Dessuten er du cool, og de teite, så de kan holde kjeft og høre etter.

Pervo er nemlig lagd for at spilledere skal få anledning til å hevne seg på alle spillere de noensinne har underholdt. I rollespillet Pervo er selve poenget at spillederen ikke skal behandle spillerne sine pent eller rettferdig. Du trenger ikke gjøre det interessant for dem å delta. Drit dem ut og ødelegg for dem. Be dem gå hvis de klager, og jag dem for all del vekk fra bordet hvis rollen deres dør. Det er trangt nok rundt bordet uten teitinger som ikke klarer å holde rollen sin i live. De som er for snille, kan finne noe annet å spille!

1 - Flinkhet

Fortell at alle rollene har vært elever på Livets Skole. Når spillet starter er de nettopp ferdige der, og skal begynne på den første dagen i sitt nye liv. Det som er viktig nå, er å finne ut hva rollene har lært på Livets Skole.

Spør spillerne hva de lærer på Livets Skole. Dersom de svarer noe annet enn Flinkhet, er svaret feil. De som svarer feil fortjener at du driter dem ut! Drit ut dem som ikke svarer også! På Livets Skole lærer man selvsagt å bli flink. De som svarer dette er selvsagt flinkere enn de andre. De er flinkinger! La dem gjerne skrive flinking på arket sitt. En flinking får mer poeng på Livets Skole. Alle spillerne skal nå skrive ordet Flinkhet midt på arket sitt.

Så skal spillerne sette et tall på flinkheten sin. De som setter 20 er veldig flinke. De som setter 0 har ingen flinkhet. Alle spillerne skal sette et tall mellom 0 og 20. De bestemmer selvsagt tallet selv. Det er en fri verden! Men husk at noen er flinkere enn andre, og at noen er dummere, og at ingen får lov til å jukse! Og juks blir slått hardt ned på i Livets Skole!

Splitt og hersk

Nå skal spillederen gå runden med spillerne. Spør en spiller hva slags flinkhet han har valgt. Spør hvorfor han har valgt denne flinkheten. Spør så de andre spillerne om de syns flinkheten hans er riktig. Tilby noen av dem å få noen av denne spillerens poeng på sin egen flinkhet. Fortsett slik fra spiller til spiller. Bruk slike spørsmål gjennom hele runden. Bruk de spørsmålene du vil. Poenget er å få spillerne til å drite ut hverandre, gi hverandre poeng, stjele fra hverandre, og være sjofle. I det ene øyeblikket kan du støtte de som mobber en annen spiller, for i neste øyeblikk å vende deg mot dem, og si at de var slemme, og straffe dem med å si at flinkhetene til slike mobbere alltid er lav.

Fortsett slik til alle har en flinkhet mellom 1 og 19. Det skal helst ikke være noen som starter på 0, fordi det er så trist. Dersom det skjer er rollen død, og spilleren må jages bort (før selve spillet starter, heh-heh), og alle de andre spillerne må miste litt flinkhet, siden de ikke klarte å ta vare på kameraten sin. Ingen kan ha 20 på flinkhet i starten av spillet, siden det bare er spillederen som er så flink. Dersom noen får 20 senere i spillet må det være en sykdom, og slike sykdommer kan lett føre til døden.

Bruk av flinkhet

Flinkheten brukes sammen med en tyvesidet terning. Når rollen prøver på noe rulles terningen. Resultatet legges til flinkheten. Blir det under 20 tilsammen mislykkes rollen. Spillederen beskriver hva som skjer. Blir det 20 eller mer fikser rollen det den prøver på. Spillederen beskriver hva som skjer. Dersom noen slåss eller konkurrerer, slår begge en terning, legger til flinkhet, og den høyeste vinner. Spillederen beskriver hva som skjer.

Flinkheten kan gå opp og ned i løpet av spillet, etter hva spillederen bestemmer. Har du en favoritt kan denne få øket flinkhetene, men ikke hold for lenge på favorittene. Om noen gjør noe dumt kan flinkhetene synke. Dersom noen får skade kan den synke. Dersom noen har riktig navn kan den øke, dersom ansiktet deres er stygt kan den synke, dersom de kjøper en sjokolade til spillederen kan den øke, dersom de er uenige med spillederen kan den synke, osv.

Kommer flinkheten noensinne på 0 er rollen død. Jag vekk spilleren med en gang, så det blir bedre plass. Fortell at du er glad for at han døde, siden det stinker svette av ham! Eller si noe annet ekkelt noe til avskjed. Uansett: få ham vekk! Forresten: flinkheten trenger ikke komme på 0 for at rollen skal dø. Det er nok at noen eller noe dreper den.

Den tunge jernporten

Når flinkheten er bestemt, er rollene klare. Da er det på tide å avslutte Livets Skole og la det store spillet begynne. Fortell at den tunge jernporten slår igjen bak dem. Nå står de foran resten av livet! Det er nå rollene skal bruke alt de har lært! Nå er det alvor! Heretter vil flinkheten skille mellom liv eller død! (bare tull, selvsagt, alle skal dø uansett).

Rollene står i et veikryss...

2 - Det første møtet

Når rollene kommer ut av porten til Livets Skole, der Arnold har vært deres lærer, da står de... Arnold har forresten lært dem alt de kan. Dersom en spiller spør hva rollen hans kan, så kan han selvsagt ikke noenting! Ingen spør vel om slikt dersom de husker det de har lært? Du kan liksom ikke ting du ikke husker, ikke sant? Så rollen har ikke lært noe! Den er dum, og spilleren er dum. Ingen av dem har lært noe, og nå er de ferdige med Livets Skole. Trist for dem!

Altså: rollene har sagt farvel til Arnold, og nå står de utenfor porten, i et veikryss. Det går en vei til venstre mot skogen, en til høyre mot havet, og en rett frem mot fjellene. Før spillerne får valgt en vei å gå, blir rollene deres utsatt for det første møtet.

Det første møtet er dødelig. En av rollene skal dø, uansett hva de møter. Erfarne Pervo-spillere vil forsøke å holde seg i bakgrunnen når det første møtet skjer. Samtidig er det slik at spillet ikke kan fortsette før noen har gjort noe, og noen dermed er blitt drept.

Det er vanlig å la gruppen møte en valp, en kattunge, eller en gul badeand i det første møtet. Valpen kan glefse i seg en rolle og bli stor kjøter! Kattungen kan klore rollen til blods, kutte en pulsåre og lepje i seg blodet som størmmer ut, mens rollen dør. Badeanda kan sprette opp i kjeften på en rolle som sier noe, bli sittende fast, og kvele rollen.

Uansett så dør det en rolle! Og spilleren skal jages vekk fra bordet!

Når den første rollen er død, og spilleren har fjernet seg, er det første møtet over. Da kan spillerne velge en vei å gå, og straks kan du la rollene møte noe nytt. Det er selvsagt også dødelig. Du har mange spillere å drepe, og kan ikke nøle om du skal få tid til alle.

Verden? Skog til venstre, hav til høyre og fjell rett frem. Bak dem ligger Livets Skole (med Arnold). På veien møter de masse dødelig. Etterhvert blir de ganske dødelige selv også. Slik er verden. Ikke bry deg med å beskrive noe mer enn det. Det er ikke meningen at spillederen i Pervo skal streve med å lage atmosfære, eller andre detaljer spillerne kan sikle over.

Drit i verden! La spillerne sikle på seg selv! Det er vold og smerte og døde roller som teller!

3 - Alle skal dø!!!

Til slutt skal alle dø! Det er slik Pervo spilles. Om det varer lenge eller kort er helt uvesentlig. Det viktigste er at du får gleden av å drepe mange spillere, og at du jager dem bort etterhvert. Til slutt sitter du igjen alene ved bordet. Da kan du spytte på det, reise deg og brøle vilt, legge deg ned og gråte utrøstelig, eller bare gå din vei.

Poenget med at alle skal dø til slutt er egentlig ganske alvorlig. Det vil etterhvert bli klart for spillerne (de som er igjen) at alle skal dø. Du trenger ikke si dette til dem. Du bare fortsetter å drepe spillere hele tiden.

Når det går opp for spillerne at de uansett skal dø, er det lettere for dem å ta del i blodbadet. Enhver voldelig tendens hos spillerne skal du møte med udelt entusiasme. Hjelp dem med å skjønne hvor godt det er å drepe. La dem kjenne hvor godt det gjør å bli slått, sparket, lugget, stukket, kløpet, knust og drept! Det er ekstatisk å kjenne andres blod renne og sprute! Det er ekstatisk å kjenne eget blod renne og sprute! Blod er deilig! Smerte er skjønt! Mord og vold og salt i sårene er hva vi lever for! Uten smerte og vold føler vi ingenting!

Forløsningen!

Vold og smerte er spillets nøkkel og forløsning. Alle brudd på konvensjoner, alle provokasjoner, alle fornærmelser spillederen i Pervo spyr ut av seg i løpet av spillet, har to alvorlige mål for øye:

- å få spillederen til å bryte alle rollespill-konvensjoner, og drite i sin egen angst for spillerne!

- å få noen av spillerne til å gi like mye faen som han!

Det er først når spillerne slipper alle hemninger og tar den helt ut, det er først da Pervo blir et interessant rollespill. Når rollespillet degenererer til et internt blodbad, der rollene gir skade og tar imot med samme entusiasme, da løftes det faktisk opp på et høyere plan. Når du som spilleder kan dyrke deres entusiasme for blod sammen med dem, og drive dem videre mot grusomheter de aldri ellers ville beskrive eller nyte, da har du tatt råtta på deres fordommer.

Bruk all din entusiasme på å beskrive den vakre volden, og den deilige smerten, og glem alt annet!

Legg din sjel i vold og smerte!

Rollespillet Pervo kan gi dere alle en ekstatisk opplevelse på tvers av all politisk korrekthet, og et bestialsk blodbad langt verre og mer bråkete enn noen hack'n slasher kan få til. Når perversjonene dyrkes av alle gjenlevende spillerne og roller... når de dreper hverandre i fryd og gammen... da først lever Pervo opp til sitt navn!

La det skje!

Rollespillet Pervo!

til Fabula-sidene