Sott og botemidler

StartsideRollespillet Fabula Spillmetoden Konfliktsystemet Sott og botemidler


Denne siden forteller om sott (sykdommer) i Fabulaens verden. Den forteller hvordan folk får kastet sott på seg, hvordan sotten virker, og hvilke botemidler som finnes. I tillegg gir den noen forslag til mesterferdigheter for de tre "sykdoms-ferdighetene".

Artikler på denne siden

Sott og vetter - viktig stoff om vetter og sykdom og død
Sykdommer - en liste med tyve sykdommer, med virkning og botemiddel
Urtene - om legekunst og urter i Fabulaens verden
Urtemestere - forslag til mesterferdigheter for Sanke, Koke og Lege

Sott og vetter i Fabulaens verden

Fabulaens verden er full av sterke krefter, og kreftene påvirker Fabulaens folk. Det skjer på mange måter, men én av virkningene kreftene har er å gjøre folk syke. Dette skjer gjennom vettene, sjelene til folk som ikke er kommet til dødsriket.

De er oftest usynlige, vettene, men ufarlige er de aldri. Selv godlynte vetter kan kaste sott på folk. Alle vetter har ferdigheten Sotte, som er virksom uansett hvor godlynt vetten er. Den utløses av nærværet til de levende. Blir Sotte + terning 20 eller mer sprer vetten sykdom. Folk kan stå imot sykdommen (Sanser X 3 + terningen må bli 20 eller mer). Står de ikke imot blir de syke. Da kan spillmesteren velge en sykdom, eller slå en spesialterning og sjekke resultatet på listen nedenfor.

Vanlige vetter er farlige fordi de er så mange. Etter et slag blir det ofte liggende folk uten jordfesting. Folk som dør uten å bli oppdaget blir vetter. Folk som brenner ihjel blir alltid vetter. Folk som begraves uten kroppsdeler blir ofte vetter. Det varierer hvor sterke vettene er. Vanlige vetter er svake. Illvetter og villvetter er sterkere, men sjeldnere. Ondvettene er sterke og farlige, men svært sjeldne. Vetter holder seg vanligvis i mørke skoger, der de besetter gamle trær. Gravsteder er også hjemsøkt av vetter. Solen liker de ikke, den svekker dem og gjør dem synlige. Natten er deres tid, og en klar måne får dem ofte til å jakte.

Illvettene prøver hele tiden å spre sykdom. De oppsøker folk og kaster sykdom på dem så ofte de kan. Heldigvis er de ikke veldig sterke, og heller ikke i stand til å kaste sykdom på mange samtidig. Villvettene sprer ikke bare sykdom, de jakter hele tiden på en kropp. Om de klarer å besette kroppen til noen forviser de sjelen deres til det ytterste mørke (Skyggeriket). Det er svært vanskelig å hente en sjel fra Skyggeriket. De verste er likevel ondvettene, de som forfølger sine nærmeste, sine drapsmenn eller de som har sviktet sin plikt til å jordfeste dem.

Vettene

Vette

Dette er den vanligste vetten. Ikke særlig imponerende, men det er likevel denne som sprer mest sykdom. Den kan ikke besette folk med høyere sjelestyrke enn 2.

Styrke -: Sotte 1
Sanser 1: Hviske 3
Sjel 2: Besette 2

Illvette

Mer aktiv enn en vanlig vette. Prøver å spre så mye sykdom og død som mulig. Plager gjerne et sted med mye folk. Sjeler sterkere enn 3 kan den ikke besette.

Styrke 1: Sotte 3
Sanser 2: Hviske 4
Sjel 3: Besette 3

Villvette

Dersom den klarer å skape en trollhånd kan den angripe, med hånden eller med våpen den får tak i. Bruker den hånden vil den skade sjelen til offeret (-1 pr. treff). Villvetten er svakt synlig.

Styrke 2: Sotte 6, Slåss 5
Sanser 3: Hviske 6, Spille 5
Sjel 4: Besette 8, Trylle 7, Trollblinde 6, Trollmørke 5, Trollhånd 4

Ondvette

Den sterkeste av vettene. Synlig som et tåkete bilde av mennesket den en gang var, med de skader som førte til døden. Den følger alltid etter en spesiell person eller gruppe...

Styrke 3: Sotte 9, Slåss 8
Sanser 4: Hviske 12, Kaste 11
Sjel 5: Besette 15, Trylle 14, Trollblinde 13, Trollmørke 12, Trollhånd 11

Oskereien

Oskereien er en samling av vetter som vanligvis skjer midtvinters. Den lengste natten i året kalles oskenatten etter denne samlingen. Denne natten holder folk seg innendørs. De sprer løk rundt hele huset og setter opp et vettenett fullt av løk over røykåpningen i taket. Løken stenger vettene ute og hjelper folk å stå imot sotten deres. Folket samles i gjerne med sine nærmeste denne natten og forteller lange historier for å holde tankene om oskereien på avstand. Kommer oskereien ulende begynner de å synge for full hals. Når oskenatten er over samler familien sammen løken og koker en sterk løksuppe. De feirer livet med løksuppe og den beste mjøden de har. Dagen etter oskenatten kalles derfor løkdagen.

Når oskereien farer over landene i Fabulaens verden er det best å holde seg innendørs. Det er ikke trygt for verken legmann eller heks. Hekser kan beskytte seg mot vetter ved hjelp av sin kontakt med trollkreftene (Trylle/Trolsk). Andre sjeler kan de beskytte med trolldommene sine. De fleste trolldommer kan påvirke en vette. Men mot oskereien blir en enslig heks fort tappet for krefter. Selv en heksering må være forsiktig en slik natt. Ringen kan kanskje stå imot vettenes angrep og besettelser, men sykdommene de fører med seg kan være vel så farlige. Oskereien er for sterk, for mangfoldig og altfor sulten på sjeler til å la seg stoppe. Den farer over landet, tar de sjeler som finnes og river kroppene deres i stykker. Oskereien dreper ikke bare, den skaper nye vetter også. Det er ikke mye å jordfeste når oskereien har slitt en kropp i filler...

Jordfesting

Jordfestingen er et viktig rituale over alt i Fabulaens verden. Den døde kroppen blir surret i et hvitt klede og gravd ned, under minst tre fot jord og stein, slik at sjelen får en port til Dødsriket. På denne måten blir ikke sjelen en vette. I de aller fleste riker i Fabulaens verden er det strenge straffer for å la døde ligge uten jordfesting. Det skaper vetter, og vetter er til plage for alle folk. De sprer sykdom, død og frykt, og de kan angripe svake sjeler. Derfor er også mordbrann svært strengt straffet.

til toppen igjen

Sykdommene

Det er altså vettene som kaster sott på folk (sott er et annet ord for sykdom). Her følger en tabell med tilhørende lister over sykdommer som setter kroppen på prøve. Spillmesteren kan velge den sykdomstypen som passer fra tabellen eller slå en terning. Så kan hun finne en passende sott i listen som hører til. Hun kan selvsagt også finne på en egen sott.

1
- dette er sott som dreper, men som ikke smitter
2-3
- dette er sott som smitter, og som kan drepe
4-5
- dette er sott som ikke er dødelig, men som svekker
6
- dette er sott som er lite kjent, men ofte farlig
7-10
- dette er vanlig sott i Fabulaens verden
11-15
- sott så lite alvorlig at den kalles "vondter"
16-20
- tilstander som ligner på sott (gir minus på sykdom)

Når en rolle får kastet sott på seg skrives dette på rollearket. Minus på sykdom teller med på alle terningkast spilleren gjør for sin rolle, også kast på ferdigheter (pluss for god mat gjelder ikke når man er syk). Dette kan spillmesteren bruke for å svekke rollen foran avgjørende scener. Det kan være med på å øke spenningen i en konflikt. Plutselig er det ikke så sikkert at rollene vinner lenger...

Når spilleren triller terning for å se om rollen friskner til gjelder matplussen bare om man har brukt ramsløk i maten (se artikkel "Legekunst og urter"). Godt stell gir selvsagt også plusser for å bli frisk (Lege + terning gir +1 på 10 eller mer, +2 for 20, +3 for 30, osv.). Om rollen fryser gir det -1 på terningen (sotten er verre jo lavere resultatet er). Om rollen vandrer rundt i våte klær gir det -2 på terningen. En skadet rolle får minus på terningen lik skaden den har (2 skade gir -2). Sult gir -1 på terningen. Tørst gir -2 på terningen. Fangenskap gir fra -1 til -3 på terningen, avhengig av forholdene. Vandring til fots gir -3 på terningen, ridning gir -2 og å ligge i en vogn gir -1 på terningen for å bli frisk (man bør helst holde seg i ro). Sykdommens styrke teller også som minus for å bli frisk. Det er altså vanskeligere å bli frisk av en alvorlig sykdom.

Når listen over sykdommer brukes som en tabell slår man en spesialterning for å finne sykdommen. Det kan være en sykdom rollen får når den er i kontakt med en vette, eller en birolle som rollen prøver å lege, så spillmesteren må å vite hvilken sykdom det er. Som tabell kan listen brukes med modifiseringene som er gitt i avsnittet over.

Dødelig sott

1 - Drepsotten

Dette er den dødeligste av alle sykdommer

2 - Hjertesting

Dette er den raskeste av alle dødelige sykdommer. Den er nesten like dødelig som drepsotten. Det finnes behandling for hjertesting, men det er sjelden man rekker å iverksette den. Behandlingen er en sterk og sjelden urt kalt myrbær. Lyngen dens vokser kun i myrområder, på gamle vasstrukne trestammer. Myrbærene må knuses sammen med surblader, og smøres på tungen til den syke. Er anfallet sterkt må salven gis med det samme, ellers dør man. Om anfallet er svakt kan salven sikre at man kommer seg, om den smøres på samme dag. Uten salven vil et svakt anfall føre til svekket syn, dårlig husk, skjelvinger, taleproblemer og at man blir sliten for den minste ting. En terning kan vise om anfallet er sterkt eller svakt, 1-10 gir svakt anfall og 11-20 gir dødelig anfall.

Diagnose krever Lege + terning = 20 eller mer.
Hjertesalve krever Koke + terning = 20 eller mer.

Å lete etter myrbær kan være et oppdrag rollene blir gitt av en feltskjær i en by eller hos en fyrste som frykter skjebnen til sin far og farfar.

3 - Likram

Dette er den verste sykdommen av dem alle. Det starter med flammende flekker som sprer seg over hele kroppen. Så begynner den likramme å lukte. Etterhvert minner lukten mer og mer om stanken fra døde som har ligger for lenge uten jordgang. Det sprer seg knuter under huden, sår som ikke leges, skurver som sprekker opp. Den syke opplever at kjøttet råtner på bena, særlig på fingertupper, tær, nese, ører og hake. Etterhvert mister man fingre og tær, en for en. Så kan tennene begynne å falle ut. Øynene kan også bli rammet, synet blir dårlig og til slutt blir man blind..

4 - Lungesott

Dette er en grusom sykdom hvor lungene er betente og gjør det vanskelig å ta opp luft. Det fører til kraftige hosteanfall, sløvsinn, feber og endelig til oppgulp av blod.

5 - ?

Dette

6 - En ukjent sykdom...

Dette e

tilbake til sykdoms-tabellen

Smittende sott

1 - Svartsott

Dette er en smittsom pest som kjennetegnes ved store svarte utslett på huden. Den kalles også "skyggen". Utslettene starter vanligvis på underarmene og sprer seg langsomt til hele kroppen. Når skyggen sprer seg til lysken sies det at døden ikke er til å unngå.

2 - Månesyke

Dette er

3 - Den vonde ilden

Dette er

3 - Hjertesott

Dette e

6 - En ukjent sykdom...

Dette e

tilbake til sykdoms-tabellen

Sott som gir varig mén

1 - Blodgang

Dette er en uhyggelig sykdom, ikke nødvendigvis dødelig, men skremmende i sine symptomer. Den fører til hyppig, slimete og blodig avføring.

8 - Gråsott

Den kan sette seg på øynene denne sotten, og gjøre at synet sløves. Øyet blir grått og tåkete, noe som har gitt sykdommen navn. Noen blir helt blinde av den. Setter den seg inni øret blir hørselen dårligere, med sjanse for å bli døv.

6 - En ukjent sykdom...

Dette e

tilbake til sykdoms-tabellen

Vanlig sott

1 - Stingi

Dette kan ligne på forkjølelse, men den går ikke over, i hvert fall ikke så raskt. Stingi kjennetegnes ved at det stikker i brystet, man begynner etterhvert å verke i leddene, få sterk feber, og hodepine. Man blir samtidig slapp og mister matlysten.

2 - Kikhoste

Kikhosten er en alvorlig sykdom for spedbarn i Fabulaens verden. Den kan sette seg fast for lengre tid i et lite barnebryst. Noen barn klarer ikke påkjenningen og dør. Hos voksne gir den vanligvis en uke eller to med kraftige hosteanfall og rennende nese. Noen voksne opplever også magekramper på grunn av denne hosten.

3 - Tæring

Dette er

4 - Blodgang

Dette er en uhyggelig sykdom, ikke nødvendigvis dødelig, men skremmende i sine symptomer. Den fører til hyppig, slimete og blodig avføring.

5 - Elveblest

Dette er en hudsykdom som er svært plagsom. Den starter et sted på huden, ofte i halsen, og brer seg som en brann over hele kroppen.

6 - Noe helt annet...

Dette er

tilbake til sykdoms-tabellen

"Vondter"

1 - Forkjølelse

Dette er

2 - Hodeverk

Dette er

3 - Magepine

Dette er

4 - Rennemage

Dette er

5 - Isjas

Dette er

6 - Kombinasjon, eller noe helt annet...

Dette er

tilbake til sykdoms-tabellen

Tilstander som ligner på sott

1 - Støl

Dette er

2 - Sliten

Dette er

3 - Trett

Dette er

4 - Tørst

Dette er en tilstand som skyldes mangel på drikke. Det er ikke engentlig en sykdom, men det noteres likevel ved "sykdom" på rollearket. Styrken på tørsten kan variere. Om rollen ikke drikker en dag må spilleren notere "tørst -1" på sykdom om rollen ikke drikker neste dag. Dette er ikke noe man sjekker for hver dag i spillet. Spillmesteren bruker det bare når det er ekstra aktuellt (f.eks. når man slipper opp for drikke i en ørken), eller når hun mener det er grunn til å tro at rollen har glemt å ta til seg næring (om hun trenger å svekke rollen i spesielle situasjoner). Så lenge man har mat øker minusen med én for hver andre dag man ikke drikker. Uten mat øker minusen med én for hver dag. Blir minusen større enn rollens Styrke og Sanser til sammen kan man dø. Skjer dette må spilleren få Styrke + Sanser + terning = 20+ for å holde rollen levende. Minuser for tørst opphever rollens matpluss og teller med i all bruk av ferdigheter.

5 - Sult

Dette er en tilstand som skyldes mangel på mat. Det er ikke engentlig en sykdom, men det noteres likevel ved "sykdom" på rollearket. Styrken på sulten øker ettersom tiden går uten at rollen får mat. Andre dagen rollen ikke spiser får den "sult -1" på sykdom. Dette er ikke noe man sjekker for hver dag i spillet. Spillmesteren bruker det bare når det er ekstra aktuellt (f.eks. når man slipper opp for mat ute på reise), eller når hun mener det er grunn til å tro at rollen har glemt å ta til seg næring (om hun trenger å svekke rollen i spesielle situasjoner). Så lenge man har drikke øker minusen med én hver syvende dag. Har man ikke drikke noteres tørst og minuser gis for tørste uten mat. Blir sultens minus større enn rollens Styrke vil denne gå ned. Går styrken ned til null dør rollen. Minuser for sult teller på alle terningslag. Minuser for sult gjør selvsagt at rollen ikke har noen matpluss. Minusen skal telles med i all bruk av ferdigheter.

6 - Kombinasjon, eller noe helt annet...

Dette er

tilbake til sykdoms-tabellen

 

til toppen igjen

Legekunst og urter

De grunnleggende urtene er surblad, groblad, mynte, rosmarin og ramsløk. Dette er de urtene som danner grunnlaget for de fleste botemidler. Botemidler er blandinger av urter som kan brukes til å behandle sykdom eller skade. I tillegg til disse urtene finnes det styrkende urter og virkende urter. Styrkende urter gir et botemiddel større effekt. Virkende urter er de som faktisk gir effekt.

Et botemiddel består av fra to til ni urter. Jo flere urter et botemiddel består av, jo vanskeligere er det å lage. Botemidlene deles inn i tre hovedgrupper; salver, te og røkelse. Salver brukes utvortes. Te drikkes. Røkelse innhaleres. I tillegg til disse brukes det urter i kosten til syke folk. Det hjelper dem å friskne til raskere.

Surblad og groblad brukes i salver. Surblad brukes som basis i sykesalver, groblad i sårsalver. Mynte er basisen i all legende te. Rosmarin er basis i røkelse. Ramsløk brukes som basis i kosten for syke og sårede på sotteseng.

Sjeldne urter

Småborre, stokkrose, åkermåne, isop, lilje, kamille, kattost, mynte, rosmarin, salvie, bulmeurt, ramsløk

Urtene kan brukes på mange måter

til toppen igjen

Mestere i Sanke, Koke og Lege

Her følger noen forslag til mesterferdigheter for ferdighetene Sanke, Koke og Lege. Disse tre ferdighetene er knyttet sammen i stellet av syke og skadede. Det er høyt verdsatte ferdigheter som de færreste kjenner hemmelighetene til. Likevel er de også svært alminnelige ferdigheter. Sanke brukes av de fleste, til å sanke mat i utmarken. Koke brukes til alt matstell, i tillegg til å lage medisin og gift. Lege kan også de fleste gjøre, som førstehjelp om noen skader seg eller som alminnelig stell av syke. Det går altså an å bruke disse ferdighetene uten at de står på rollearket.

Spillmester avgjør om det rollen prøver på er mulig uten spesiell kunnskap. Leting etter urter krever Sanke-ferdigheten. Koking av gift eller legemiddel krever Koke. Behandling av sår og sykdom krever Lege. Spillmesteren lar spilleren rulle terningen, men gir en litt dårligere tolkning av resultatet enn om rollen hadde den aktuelle ferdigheten (og hun bør alltid kreve 10 eller mer for et "vellykket" resultat). Om spillmesteren vil være snill kan hun la spilleren legge rollens evne til terningen (en veldig enkel handling). Rollen kan finne mat (Sanke), koke grøt (Koke) eller stoppe en blødning (Lege), men mer krevende handlinger er umulig uten ferdigheten.

Mesterferdigheten er noe man får idet man oppnår mesternivå i en ferdighet. Hver mester får vanligvis én mesterferdighet, men kan lære flere om han møter mestere innen samme felt, med andre mesterferdigheter. Å lære en ny mesterferdighet krever et helt års intenst studium sammen med veileder. Bare mestere innen samme felt kan lære den, men de kan til gjengjeld lære opp hverandre samtidig. Mesterferdigheten starter på nivå lik det dobbelte av evnen de bygger på. De bygger alltid på samme evne som ferdigheten de kommer fra.

Det er opp til spillmesteren å gi rollen en mesterferdighet som passer, eller å la spilleren velge en. Om spillemsteren vil kan hun rulle en terning for å se om det blir flere mesterferdigheter, men da bør det også være en sjanse for at rollen ikke får noen (Eksempel: 1 på terningen gjør at rollen ikke får noen mesterferdighet. 2-19 gir én mesterferdighet. 20 på terningen gir 2 mesterferdigheter). Spillmesteren kan selvsagt også finne på sine egne mesterferdigheter. Hun er ikke bundet av det som står her. Dette er bare forslag.

Over til mulige mesterferdigheter:

Sanke

Urtekunne (san) brukes som en spesialisering for å finne ekstra sjeldne urter når man lykkes med Sanke-ferdigheten. Krever Urtekunne + terning = 20 eller mer. Spillmesteren er selvsagt den som tolker resultatet, men en vellykket bruk av Urtekunne bør gi urter av den typen rollen leter etter.

Krydre (san) brukes som en spesialisering for å finne gode krydderplanter når man lykkes med Sanke-ferdigheten. Krydre + terning = 10 gir en krydderplante med +1, 20 gir krydder med +2, 30 gir krydder med +3, osv. Resultatet på Sanke bestemmer hvor mange planter man finner. Krydre er også kunnskapen om bruk av krydderplanter for å gjøre maten bedre. Disse spesielle plantene gir plusser til Koke når man bruker dem.

Matauk (san) brukes som en spesialisering for å finne ekstra mye mat når man lykkes med Sanke-ferdigheten. Matauk + terning = 20 eller mer betyr at man sanker spiselige planter for 1 dag ekstra, 30 gir mat for 2 dager ekstra, osv. Dette kommer i tillegg til resultatet på Sanke. Matauk kan også brukes for å finne mat på steder der det vanskelig finnes; ørken, fjell, grotter og lignende.

Koke

Styrke (san) brukes for å styrke effekten av maten man koker. For å gjøre dette trenger man et antall vanlige urter lik antall personer man lager mat til. Urtene brukes i matlagingen. Maten vil da gi vanlig matpluss, men den gir dobbel pluss til alle ferdigheter som bygger på en av evnene. Mesterkokken kan foreksempel koke mat som skjerper sansene. Om Styrke + terningen blir 20 eller mer får alle ferdigheter som bygger på sanser dobbel matpluss den dagen. Man kan bare styrke én av evnene på denne måten hver dag. Forsøk på å styrke flere evner samme dag vil føre til sterke kramper og oppkast. Kroppen tåler det rett og slett ikke.

Godbit (san) er en måte å lage mat på som appellerer ekstra sterkt til sansene. Dette tar så lang tid at det ikke kan brukes til vanlig matstell (gir ingen matpluss), men godbiter kan absolutt brukes til å skape godt humør blant bordets gjester. Når man får en slik godbit kan mangt skje. Kvinner og menn kan se på hverandre med ertende blikk. Sure kjerringer kan plutselig begynne å fortelle om sin glade ungdomstid. Kremmersjeler kan bli rent gavmilde. Gamle fiender kan bli joviale begersvingere og med massevis å skåle for. Det er ikke mulig å beregne virkningen av godbitene, men de virker alltid positivt, når det lykkes (Godbit + terning = 20+). Mislykkede godbiter smaker som all annen mat, og har ingen effekt (om man ikke har annonsert noe spesielt da).

Brygge (san) brukes for å lage ekstra god eller sterk drikke. Det brukes både på rusdrikk og saftkoking. Drikken blir så velsmakende at hver den som smaker den vil kjenne det. Bruk Koke for å lage basisen til brygget. Brygge hever så kvaliteten og prisen på brygget til det doble eller mer (Brygge + terning = 10 eller mer gir dobbel pris, 20 gir tredobbel pris, 30 gir firdobbel pris). Selv de høyeste fyrster i Fabulaens verden setter stor pris på en slik bryggmester.

Mikse (san) brukes for å skape nye effekter av kjente urter. Det krever bruk av urter på det nivå man er ute etter (spillemester avgjør) om det er en ny mikstur. Om man vil gjenskape en kjent mikstur uten å bruke spesialurten som vanligvis kreves, må man bruke en like sterk urt av annen type og i tillegg bruke flere urter enn i den vanlige blandingen. Det kreves Mikse + terningen = 20 eller mer for å lykkes med sammensetningen, men Koke må brukes for å lage selve miksturen (spillmester setter vanskelighetsgrad).

Lege

Operere (sjel) brukes for å operere i kroppen på folk. Dette gjøres ved at man trykker hendene inn i kroppen på pasienten og foretar de nødvendige grep der. Det kan dreie seg om et magesår, et knukket ben, en hjertefeil, tarmslyng eller et hvilket som helst indre problem som har konkrete fysiske grunner. Tilstander som skyldes forgiftning, allergi, smitte eller lignende berøres ikke av denne ferdigheten. Operere er på grensen til det fantastiske, men ferdigheten er basert på asiatiske "heksedoktorer" som faktisk opererer folk ved hjelp av bare hendene, uten bedøvelse. Det kreves Operere + terningen = 20 eller mer for at operasjonen skal lykkes. En legemester med denne ferdigheten er gull verdt for en krigersk konge. Ferdigheten Lege brukes for å finne ut om og hva man må operere.

Hele (sjel) brukes for å helbrede sykdom og sinnslidelser ved håndspåleggelse. Denne ferdigheten kan bare brukes på én person om gangen. Rollen blir svært sliten av å praktisere Hele og må hvile resten av dagen og hele neste dag. Det er mulig å bruke Hele oftere enn dette tillater, men en rolle som bruker Hele før han er uthvilt vil legge offerets skade eller sykdom over på seg selv, med de følger det har. Det kreves Hele + terning = 20 eller mer for å lykkes. Når Hele lykkes fjernes all skade eller sykdom. Den brukes uavhengig av Lege. En rolle som nekter å Hele noen som ber om det, mister mesterferdigheten og får den aldri igjen.

Vekke (sjel) brukes for å vekke døde til liv igjen. Noen få legemestere har denne egenskapen. Den kan brukes én gang hvert år. Forsøk på å bruke den oftere har alltid ført til døden for legemesteren. Den er knyttet til naturens sykluser. Legemesteren brukes naturkreftene til å vitalisere den døde. Det må skje like etter dødsfallet. Om solen rekker å gå ned etter dødsfallet er det umulig å vekke den døde til liv igjen. Det kreves Vekke + terningen = 20 eller mer for å lykkes. Den som vekkes kan komme ofte til liv med mindre styrke, sterk sykdom og/eller sinnslidelse. Etter en vekkelse trenger legemesteren en hel ukes ro og hvile. Uten nok hvile blir mesteren syk.

til toppen igjen

 

StartsideRollespillet Fabula Spillmetoden Konfliktsystemet Sott og botemidler