De tre eventyrene

Kort beskrivelse av eventyrene

Rollene er nær ved å bli innviet i ringmestrenes mektige sirkel, men oppgavene som venter krever mer enn trollkrefter, de må finne ondskapens sanne ansikt, i maskenes by...

De tre eventyrene henger sammen. Det er mange år mellom hver av dem, men de er sydd over samme konflikt. Konflikten har sitt utspring i Om, der en eller flere av skyggemestrene driver et spill beskyttet av pakten mellom Om og Eburanja. Det er meningen at spillerne aldri skal få vite hva denne konflikten er. En konfrontasjon med skyggemestrene skal unngås, og om den skjer bør spillederen prøve å avlede rollene fra deres egentlige mål. Etter å ha spillt alle tre eventyrene skal spillerne sitte igjen med en følelse at de ikke helt fikk tak i hva som foregikk.

1. eventyr; Oppdraget - det brukes trolldom i Gamlestaden, og man må finne ut hvem som gjør det...
2. eventyr; Lys i mørket - en sterk kilde til kraft i Gamlestaden, og en ring sulten på krefter...
3. eventyr; Maskens vilje - et monster herjer i byen, ringmestre drepes, viljen bak det hele bærer maske...

Motstandere og hjelpere

Motstandere og hjelpere er felles for alle tre eventyrene, med unntak for ett viktig tilfelle; dragen i andre og tredje eventyr. Dragen står oppført under disse eventyrene. Nedenfor følger en oversikt over de viktigste motstanderne. Hjelpere kan rollene finne forskjellige steder (se oversiktene for Januse og Elfenbenspalasset).

Vekterne er selvsagte allierte mot forbryterske høvdinger. Andre lærlinger kan kanskje hjelpe. Det er kanskje mulig å få noen i familien til å hjelpe også. Trenger rollene livvakter har de mynt til å betale for noen korte engasjementer ("gå til onkel Sjob"). Det finnes også et vell av tilfeldige biroller spredt rundt omkring i byen, som kanskje kan hjelpe rollene i deres "kamp".

Skyggemester Charisoo (hovedmotstander)

Sty 2, San 4, Sjel 7 (+2 trollstein)
Trolsk 20, Forhekse 20 (mesterferdighet), Vokte 12, Slåss 6 (dolk +3)
Varkraft 20 (holder), Varhånd 18 (leger), Vardøger 16 (varsler)
Trollsirkel 19, Trollvandre 19, Trollport 19, Trolldrøm19, Trollskygge 18, Trollild 17,
All annen trolldom 16

Charisoo bor i Om. Denne skogkvinnen er hovedmotstander i alle de tre eventyrene. Hun er i svært sterk kontakt med kreftene, men utstråler ingenting av det (en egenskap hun har som buskheks). I løpet av de tre eventyrene (som det går flere år mellom) vil hun bli leder for skyggeringen i Om, og bli den usynlige lederen for de kriminelle høvdingene i byen. Husk at hun hele tiden er medlem i skyggeringen, og alltid kan kaste trolldom med øket potens.

Skygge Momoi er i Om for å utfordre, men fungerer som undersått og sengeleke for Charisoo.
Sty 1, San 7, Sjel 6
Trylle 20, Trolltale 19, Trollvandre 18, Trollild 17, Trollport 16, Trolldrøm 14
Koke 20 (dyktig giftkoker), ride 20 (ekstremt godt håndlag med dyr)
Løpe 20 (svært rask), vokte 19, snike 18, gjemme 17
Skyte 18 (blåserør og giftpiler, eller bue +1).

Høvding Sjob (beskyttelse)

Sty 5, San 5, Sjel 3
Trylle 9, Trollvandre 7, Trollport 5, Trolldrøm 3
Slåss 20 (+3 dolk), løpe 10, vokte 15, Skyte 10 (bue +1), lede 12, prute 9.
Sjob driver sin virksomhet fra huset i Kjøpstaden, under dekke av å være kremmer. Ellers er et varehus på havna i Gamlestaden samlingsted for stammen hans. Han er onkel til Ranko. Langnavnet hans er "Sjobenkel".

Turb er nestkommanderende i stammen.
Sty 6, San 2, Sjel 4
Slåss 18 (+2 kølle), vokte 6, lede 8
Trylle 14, Trollhånd 10, Trollvandre 8, Trollport 6, Trolldrøm 4

Ko tar mange av rundene i fattigkvarterene.
Sty 6, San 2, Sjel 4
Slåss 18 (+2 kølle), vokte 6, lede 8
Trylle 14, Trollhånd 10, Trollvandre 8, Trollport 6, Trolldrøm 4

"Bøllene" har styrke 5, slåss 15 (+2 kølle), dirke 12. En av dem er dritlei livet som bølle.
"Slampene" har styrke 5, slåss 10 (+1 kniv)

Høvding Flind, "Fyrsten" (spill og veddemål)

Sty 3, San 6, Sjel 4
Trylle 12, Trollvandre 10, Trollport 8, Trolldrøm 6
Vokte 20, Kaste 9 (+1 kniv), slåss 6 (+1 kniv), løpe 12, stjele 12, spille 18
"Fyrsten" er en avdanket fyrstesønn som driver sin virksomhet fra Gamlestaden. I gangene under hanekamparenaen har han sitt hoff, og dit ned tar han dem som ikke gjør opp spillegjelden sin. Bøllene hans har et eget håndlag med slike...

Timburi er sjefsbølla i stammen. Han er både sterk og kaldblodig, men liker ikke å bruke trollkrefter...
Sty 7, San 4, Sjel 2
Slåss 20 (+2 kølle), vokte 12, lede 4
Trylle 6, Trollvandre 4, Trollport 2

Ilomati er en intenst dyktig torturist, og en knivkaster av rang.
Sty 3, San 6, Sjel 3
Slåss 9 (+2 kniv), vokte 18, lede 6, kaste 18 (+2 kniv), løpe 12
Trylle 10, Trollild 8, Trollvandre 6, Trollport 4

"Bøllene" har styrke 5, slåss 15 (+2 kølle), stjele 12.
"Slampene" har styrke 5, slåss 10 (+1 kniv). To av dem (Garg og Munde) er kamerater med den yngste av rollene.

Høvding Ubleon (gledeshus)

Sty 1, San 7, Sjel 6
Trylle 12, Trollvandre 10, Trollport 8, Trolldrøm 6
Spille 20, lede 18, prute 12, vokte 14, skyte 14 (+1 bue, +3 blåserør og sovegift)
Ubleon er faktisk ofte å se i byens selskapsliv. Han driver fra det største gledeshuset i byen, like ved Femarkedet. Han er alltid vennlig og medfølende, en mann man gjerne betror seg til, til tross for at han er skogmann. Under dette fernisset finnes en kalkulerende sjel, som bruker folk kynisk.

Puevela er stammens mest kjente horemamma, nesten like tjukk som hun er høy, grønntatovert over det hele, og svært kjær i unge jenter og gutter. Hun gir deg hva som helst, så lenge betalingen glitrer...
Sty 4, San 4, Sjel 4
Vokte 12, lede 12, spille 12, prute 12
Trylle 8, Trollvandre 7, Trollport 6, Trolldrøm 5

Ouneamel er en liten buskheks alle horer i byen hater. Han elsker dem, og nyter dem så ofte han kan, på sitt perverse vis. Han liker dem unge, og skiller ikke mellom gutter og jenter. En purung lærling fra Eburanja er heller ikke å forakte...
Sty 4, San 3, Sjel 6
Lede 18, slåss 12 (+2 kølle), vokte 9, spille 9
Trolsk 20, Varøye 18, Varvill 16, Varkraft 14

"Bøllene" har styrke 5, slåss 15 (+2 kølle). En av dem har underslått penger fra horene sine.
"Slampene" har styrke 5, slåss 10 (+1 kniv)

Høvding Miotan (smugling)

Sty 3, San 7, Sjel 3
Trylle 9, Trollvandre 7, Trollport 5, Trolldrøm 3
Koke 20 (dyktig urtekoker), vokte 14, løpe 14, spille 14, lede 12, slåss 9 (+3 dolk), skyte (+2 blåserør)
Miotan er liten selv til skogmann å være, han er kjapp, munnrapp, og kan være ganske morsom. Folket hans liker ham, og lever gjerne opp til hans romantiske forestillinger om piratvirksomhet og kneipeliv. Han driver stammen sin fra ei kneipe i Krepsekloa, og er ikke fremmed for selv å delta på smuglertokt.

Suineie er kjapp, smart og søt. Hun bruker både utseende og innsikt for alt det er verdt. Som nestkommanderende i stammen har hun fingrene borti det meste som foregår, også fordi høvdingen ikke er den mest effektive.
Sty 3, San 5, Sjel 4
Slåss 12 (+2 kniv), vokte 15, lede 8, løpe 15, prute 12, seile 15, gjemme 17, stjele 19, spille 15
Trylle 6, Trollvandre 4

Ialiada har et nettverk av skogfolk å holde styr på, som strekker seg over det meste av innlandet bak Januse, opp mot fjellene. Hun er sur dagen lang, alltid bekymret, og skeptisk til nye folk.
Sty 5, San 4, Sjel 3
Slåss 17 (+2 kølle), vokte 12, lede 6
Trylle 12, Trollvandre 9, Trollport 6, Trolldrøm 3

"Bøllene" har styrke 5, slåss 15 (+1 kniv). En av dem er forelska i ei hore Ouneamel har mishandlet.
"Slampene" har styrke 5, slåss 10 (+1 kniv).

Høvding Biany (tyveri og tigging)

Sty 3, San 4, Sjel 6
Trolsk 18, Vardøger 12, Varulv 10, Varøye 16, Varvill 15
Trollvandre 18, Trollport 16, Trolldrøm 14
Lede 20, vokte 16, stjele 14, løpe 12, gjemme 10, spille 15, sloss 9 (+3 dolk)
Biany er ei lita skogkvinne med grønne tatoveringer, grønne øyehviter, og spissører. Hun kom til byen som voksen, ble behandlet dårlig, og fant seg til rette i byen laveste lag. Nå er hun høvding for de laveste lave, og det nærmeste høvdingene kommer en lederskikkelse seg imellom. Hvor hun bor vet ingen andre enn hennes to elskere; Embloem og Hemnian.

Embloem er elskeren til høvding Biany, og yderst lojal til henne. Han er født med hareskår.
Sty 5, San 5, Sjel 2
Slåss 15 (+3 dolk), vokte 15, stjele 15, klatre 15, løpe 15
Trylle 6, Trollvandre 4, Trollport 2

Hemnian er elskeren til høvding Biany, låghalt og tilsynelatende treg. Han vil gjerne overta som høvding...
Sty 4, San 6, Sjel 2
Slåss 12 (+2 kølle), vokte 18, snike 18, stjele 18, løpe 18, gjemme 18, lede 4
Trylle 8, Trollvandre 6, Trollport 6, Trolldrøm 4

Tyvene har styrke 4, slåss 12 (+ 1 kniv), stjele 15, løpe 10.
Tiggerne har styrke 3, slåss 9 (+1 kniv), stjele 12, løpe 9. En av dem selger opplysninger om alt.

Høvding Abil (bortføring og slaveri)

Sty 7, San 5, Sjel 1
Fekte 20 (+6 sverd, +4 rustning), slåss 14 (+3 dolk), lede 3, ride 15, trylle 1
Abil hersker over sin stamme med ubendig brutalitet. Den som ikke lyder ordre blir pisket og knust. Stammen ledes fra et hyttekvartal i Finsumpa, og har hånd om det meste av aktiviteten i Gjørmeholet.

Delf er lillebror til Abil, og høvdingens eneste svake punkt. Like brutal som sin bror, men smartere.
Sty 5, San 3, Sjel 4
Fekte 15 (+6 sverd, +4 rustning), slåss 10 (+3 dolk), lede 12, ride 9
Trylle 12, Trollvandre 10, Trollport 8, Trolldrøm 6

Raske er budbringer for Abil og Delf, kjenner hvert smug i Januse, og er en mester med pisken.
Sty 5, San 6, Sjel 2
Fekte 20 (+3 pisk, +2 rustning), slåss 10 (+1 kniv), løpe 18, gjemme 15, stjele 12, prute 6
Trylle 4, Trollvandre 2

"Bøllene" har styrke 5, fekte 15 (+3 pisk). En trenger behandling for å overleve sykdom, men vet det ikke selv.
"Slampene" har styrke 5, slåss 10 (+1 kniv)

Høvding Pliun (snuseri og snikmord)

Sty 5, San 7, Sjel 1
Snike 20, slåss 15 (+3 dolk), gjemme 18, løpe 16, skyte 14 (+1 bue), lede 6
Trylle 3, Trollvandre 2
Pliun har myrdet seg til toppen av denne stammen. Nå er denne tause skogmannen der han ville være, og er livredd for å selv å bli myrdet! All hans fremferd er preget av mistro til folk, både egne og andres. Skepsisen hans er så voldsom at de andre høvdingene er begynt å irritere seg over det.

Oelen er en snik, en skygge, en spyttslikker av de sjeldne. Han har høvdingens fulle tillit, og sviker ham gjerne.
Sty 3, San 6, Sjel 3
Slåss 12 (+2 dolk), snike 18, gjemme 17, løpe 16, vokte 15, klatre 9, spille 9, lede 9
Trylle 9, Trollvandre 7, Trollport 5, Trolldrøm 3

Uadla er høvdingens høyre hånd, så lenge det varer. Uadla er klar over høvdingens mistro, og ser etter en løsning...
Sty 3, San 4, Sjel 5
Slåss 12 (+3 dolk), vokte 12, gjemme 12, lese 15, lede 15
Trylle 10, Trollvandre 8, Trollport 6, Trolldrøm 4

"Bøllene" har styrke 5, slåss 15 (+2 kølle), snike 15.
"Slampene" har styrke 4, slåss 8 (+1 kniv). To av dem planlegger å myrde en annen høvding for å imponere (!).

tilbake til toppen