Kremmerspillet


Den glade vandrer

Dette er en artikkel skrevet av Matthijs Holter. Han har vært vennlig nok til å la "Den Glade Vandrer" ta en tur innom Fabula-sidene. Den har mange gode tips til ting som kan skje på reise i en fantasiverden. Som sådan er den godt egnet sammen med "Kremmerspillet". Det er gjort noen endringer og tillegg her.

Takk til Matthijs! Matthijs selv ønsker å rette en stor takk til Charles Jacob Cohen, E. Bruce Macdougall, Terrence W Wright, Hans M Dykstra, Ben Davis, Colin G. Peters, John S. Novak, III, C. Hartley, Stephan Zielinski, Joel M. Poppleton, og Samuel Penn.

Temaer for den glade vandrer

Innledning Noen betraktninger om det å reise i en fantasiverden.
Myndigheter Man kommer ofte borti vakter og andre representanter for de som bestemmer. Det er ikke alltid like lett...
Religion Det er få kirker i kongeriket Orianna, men de kan bygges. Finnes det guder finnes det også troende, og vantro...
Banditter Hva ville en reise vært uten spenningen rundt neste sving...
Kamp Mange lever ved sverdet i en vill og farlig fantasiverden.
Reisende Det er naturlig å møte andre reisende, når man er på vei.
Terreng Ah! Dette humørsyke monsteret vi kaller "Terreng"!
Annet En reise kan være full av overraskelser.
Appell En liten oppfordring til deg som tenker selv.

Innledning

På vei, på vei...
- mye av tiden i en fantasiverden brukes på reiser fra ett sted til et annet; på vei til hovedstaden, på vei til fjellene, på vei bort fra forrige brente by. Oftest hopper man raskt over denne reisetiden og holder seg til "selve eventyret"; det som skjer når følget er kommet til målet.

Men, som enhver road movie-entusiast og/eller Gandhiist vet meget godt: Veien er målet! Det finnes ingen grunn til at eventyret først skal møte deg ved veis ende, heller omvendt. Det finnes massevis av grunner for at det møter deg på halvveien. En reise, spesielt i et rollespill, skal alltid inneholde et element av spenning, av fare og forundring. Dette er et element det er viktig å ta tak i og utvikle, fordi det i seg selv inneholder essensen av rollespillet;

- reisen skal aldri avsluttes, spillet skal aldri ende.

Dog; det er egentlig ingen grunn til å bli så meta-meta her. Dette er i bunn og grunn kun (unn sunn trunn) en artikkel om ting man kan treffe mens man er på vei fra ett sted, til et annet. For oversiktens skyld er de delt opp omtrentlig etter emne; hvert punkt finnes også i tre varianter. Det finnes mange typer reisende, og ingen to vertshus er like.

Dette er ikke ment som noen tabell over vandrende monstre, mer som en inspirasjonskilde man kan snoke rundt i og plukke småbiter fra. Men hvis en stresset spillmester trenger noe sånn helt på sparket, kan hun godt sluke ett av forslagene her rått, og spytte det ut på spillerne sine (uææ).

Tilbake til toppen

Myndigheter

Veiskatt fra lokale myndigheter ...
- krevd inn av en reisende patrulje i form av en kollekt-eske midt på veien.
- de som ikke betaler, blir angrepet av et monster neste natt.
- betales etter et meget innfløkt system, og følget oppholdes i flere timer mens oppkreverne regner ut kilometer pr. hest og lignende.

En budbringer til hest...
- i full galopp mot nærmeste by.
- med penger og verdisaker som skal leveres til et giftemål .
- med frifinnelse for en dødsdømt fange.
- som del av et veddemål mellom to byherrer: Hvem har den beste budbringeren?

Vaktpatrulje...
- som stanser eventyrerne for å spørre et par spørsmål.
- som tror den ene er en farlig banditt, og arresterer ham.
- som insisterer på å følge med og vokte følget gjennom dette farlige området.
- som stiller merkelige spørsmål ("Hvor ofte sover du?", "Svømmer du mye?") - de forsøker å luke ut trollmenn.

Skatteinnkrevere...
- som reiser med en liten vakttropp fra by til by.
- som har stukket av med myndighetenes penger og forsøker å være anonyme.
- som ikke krever inn penger, men gjenstander av personlig verdi som offer.

Tollbro...
- hvor alle må betale for å få krysse broen, samt skatt på varer de har med.
- skal være nedlagt, men er overtatt av en "toller" i fillete uniform (eller et troll).
- hvor den rikeste av følget må betale for alle.

Tilbake til toppen

Religion

I Rollespillet Fabula er det ikke beskrevet noen guder eller kirker. Det betyr ikke at det ikke finnes guder i Fabulaens verden. Det er opp til spillmesteren å bruke denne delen av listen med Fabula.

En guddom viser seg for følget...
- og gir en av dem et hellig kall som bør oppfylles.
- og sender en forbannelse på en av dem, som har syndet.
- og krever øyeblikkelig tilbedelse.

En gruppe med pilgrimer...
- på vei til en hellig festival med en viktig relikvie.
- på vei med en fanget som skal ofres et hemmelig sted ved fullmåne.
- som forsøker å omvende følget til sin tro.

En ensom pilgrim bygger et alter til sin guddom...
- og angriper alle som ser det, for helligdommen skal ikke ses av dødelige (dreper seg selv etterpå).
- og ber følget om hjelp til å finne en gjenstand han trenger.
- og nekter å snakke til eller å se på følget.

Et lite alter tilhørende en mindre guddom...
- alle som ber der, blir belønnet med en liten effekt.
- alteret er ødelagt av vandaler.
- en felle; når noen kneler foran alteret, faller de ned en lem, rett i en grop med spyd.

Demoner har satt opp en leir ved veien...
- og de vil spise alle forbigående, enkelt og greit.
- de er i menneskeform og forsøker å lokke følget med seg til et ondt sted.
- de er her som et forvarsel for en hær av ondskap som kommer.

Et munkekloster kan sees fra veien...
- munkene er gjestfri og vennlige og byr på mat.
- noe forferdelig skjer mens følget er der, og de får skylden.
- munkene har blitt gale og tilber djevelen.

Gravsted ved veien...
- skjendet av tilhengerne til en annen religion.
- hvor noen nylig har gravd - på jakt etter verdisaker eller... lik.
- hjemmet til en vampyr.

Heksebrenning på en haug...
- dette er en rik kvinne som vil betale godt til dem som våger å redde henne.
- han er en heks; slipper han løs, vil han hjelpe sine hjelpere, men bringe ondskap til landet ellers.
- heksebrennerne overfalles av en redningsgjeng som stikker av med heksen.

Tilbake til toppen

Banditter

En falsk tollstasjon...
- hvor følget blir pålagt en kraftig tollavgift.
- hvor ingen avgift blir pålagt, men følget blir feilinformert og sendt rett i klørne på en gjeng banditter.
- som egentlig er basen for spioner fra en annen by, som skal ta rotta på noen viktige personligheter.

En rømt forbryter...
- som utgir seg for en rik mann, og lover store penger hvis følget skjuler ham.
- som pådro seg dødelige skader under flukten, og forteller følget hvor han har skjult byttet.
- som gir følget en gjenstand som vil skyve skylden over på dem hvis den oppdages.

Vertshus eid av tyver...
- som dreper og raner sine gjester.
- som merker hestene til de rikeste gjestene, så en gjeng lengre oppe i veien kan ta seg av dem.
- som, akkurat når følget kommer, forsøker å stikke av mens myndighetene tenner på huset.

Rettferdige banditter...
- som stjeler fra de rike og gir til de fattige.
- eiendomsløse bønder som kun tar det de trenger.
- som forsøker å verve eventyrerne til sin side.

Tilbake til toppen

Kamp

En hær på vei...
- til et slag som skal stå der spillerne er på vei.
- fra en blodig krig tilbake til sin hjemby.
- til grensen for "å trene".

Et lite sted med flere hus i brann...
- etter at beboerne ble beskyldt for kjetteri.
- etter angrep fra en drage som følget blir bedt om å drepe (!).
- som følge av at noen veltet en lykt i en høyballe.

Restene av et mindre slag, med flere døde på en åker i nærheten...
- noen overlevende tigger følget om hjelp (mat, helbredelse, "Gjør ende på lidelsen min").
- en av sidene tror følget er forsterkninger. De utstyrer dem med våpen, og en leder.
- følgets hester blir nervøse av blodet, og kan kaste rytterne sine.

To grupper er i bitter strid...
- den ene gruppen er tatt i bakhold av den andre, og trenger hjelp.
- de hater hverandre på grunn av en ulykke begge tror den andre familien er skyld i.
- de tilhører forskjellige raser (og andre raser enn følget), og slåss pga. rasistiske bemerkninger.

Følget runder svingen og ser to personer i vill kamp...
- med et innbitt ønske om å kvele hverandre, på grunn av et gammelt og ubotelig uvennskap.
- de er kjærester som krangler, og hater hverandre like høyt som de elsker hverandre.
- de er kamerater, som har diskutert hvem som er tøffest, og nå finner de det ut.

Tilbake til toppen

Reisende

En vennlig fremmed...
- som virkelig er en vennlig gammel kone, og bare trenger litt hjelp til å hugge ved.
- som virkelig er en vennlig ung mann som har mistet pengepungen sin et sted i området.
- som hilser på følget, presenterer seg som kremmer, deler mat med dem og reiser videre.

Karavane...
- lang karavane på vei til kysten med store verdier.
- liten karavane med mistroisk fører som prøver å unngå følget.
- som drar samme vei som følget, og ber dem bli med hvis de vil.

Reisende gjøglere...
- som er forfulgt på grunn av lommetyveri, og kanskje trekker følget inn i sine problemer.
- med en gravid kvinne blant seg som kommer til å føde meget snart.
- som kanskje kan lære opp noen i sine kunster.

En kokk kommer hastig nedover veien, mumlende om grusomme knokler...
- fordi noen kastet en besvergelse på suppen hans og gjorde oksehalen til en vandød ku.
- fordi hun er gammel og har leddgikt.
- fordi han er kokko i hodet.

Eventyrerne selv, på vei tilbake der de kom fra...
- et vardøger, bare et varsel om at noe kan skje dem der de er på vei.
- en port til Skyggeriket har åpnet seg lenger fremme på veien.
- et merkverdig puss spilt av en heks i nærheten, som kjeder seg.

Et såret dyr...
- som vil være evig venn med den som leger de stygge sårene det har.
- som vil angripe alle som kommer for nær.
- som egentlig er et forhekset menneske, og snakker til følget.

En hund...
- som klynker og tigger mat fra følget, og vil dilte etter dem fra nå av.
- med et avrevet og opptygget menneskebein i kjeften.
- eid av et jaktfølge et lite stykke unna.

En reisende...
- en ridder i vanære på vei for å gjøre bot.
- en helt vanlig eventyrer.
- et forkledd troll.

En menneskejeger...
- på jakt etter en rømt forbryter; han stiller følget et par spørsmål.
- som har fått smaken på mannekjøtt, og foretrekker forsvarsløse offer.
- på jakt etter personer som er uønskede av myndighetene (følget?).

En liten blek pike...
- hun sitter ved veikanten, og advarer følget om et monster som er ikke langt unna.
- hun er egentlig noe helt annet i pikeskikkelse.
- hun ble satt ut i skogen som liten, og er oppdradd av alver.

Nygifte...
- på flukt fra sine familier, som ikke ville la dem gifte seg.
- ute for å feire sine hvetebrødsdager, med hest og kjerre.
- som krangler i ett sett.

Tilbake til toppen

Terreng

Kartet stemmer ikke...
- en elv har skiftet løp og skapt en innsjø der veien var.
- en stor sprekk i jorden krysser veien.
- veien svinger mot øst, mens kartet viser vest.

Et enslig hus...
- hvor det bor folk besatt av vetter, som nå ønsker seg nye kropper.
- med en sprø gammel mann som er redd for alt og alle.
- som er forlatt, og så råttent at det kan falle sammen når som helst.

En landsby som ikke står på kartet...
- fordi følget har gått helt feil.
- fordi de som ser byen, aldri mer kan forlate den.
- fordi følget, uten å vite det, er gått inn i Skyggeriket, og ser en landsby som fantes for lenge siden.

Veien er lagt om, og leder til en annen landsby...
- som ligner på den de skulle til; hvor lang tid går før de forstår det?
- slik at følget krysser en grense og blir tatt for spioner.
- hvor de bare ikke slipper inn, uten noen forklaring.

En liten sti som leder bort fra veien inn i skogen...
- til en liten kilde, rolig og fredelig, i en lysning i skogen. Et fint sted å slappe av litt.
- til hiet til et større vesen; en bjørn, en ork, et troll?
- er en trollsti lagd av unge alver, for å lure dumme mennesker til å gå seg vill.

Broen er tatt av flom...
- men en ustø tømmerstokk ligger over den iskalde elven, hmm ...
- og vadestedet ligger én dags vandring opp langs elven. Dumt når du har et oppdrag som haster.
- har kilt seg fast, og demmet opp elva så mye at den finne et nytt løp om ingen gjør noe.

Tilbake til toppen

Annet

Ruinen av en borg eller en landsby...
- gammel og forlatt, med en dyster og skremmende atmosfære.
- forlatt i all hast; en del interessante redskaper ligger igjen.
- nå overtatt av monstre (som ikke står på noen liste over truede dyrearter).

Vertshus med eksentrisk vert(inne)...
- som insisterer på at alle reisende må vaske føttene i et kar ved døren, før de slipper inn.
- som er kontrollert av en hel gjeng med villvetter.
- som duller og steller overvettes med gjestene.

Uvante lyder et stykke unna...
- en flokk geiter med hyrde.
- en kappekledt figur som spiller rått på slurva! (egentlig en munnharpe).
- vinden gjennom trærne spiller dem et puss.

Transportmiddelet ødelegges...
- hesten brekker et bein.
- vognen mister hjulet.
- støvlene til en i følget går opp i sømmen, og skinnet er for råttent til at de kan repareres.

En person kommer brått på følget...
- og ser ut som hvem som helst eventyrerne helst ville truffet akkurat nå (men er en ånd).
- og ser ut som den eventyrerne minst ville truffet akkurat nå (men er bare et trollbilde).
- og presenterer seg som en ånd sendt for å advare om grufulle ting.

Et lik henger i et tre...
- med en innskrift som forklarer den dødes forbrytelser.
- for å holde reisende unna et skjult bandittreir.
- infisert av parasitter som går over til følget og gjør dem syke.

En stor bøling villokser på full fart bort fra...
- skogen som står i full brann.
- en rasende linnorm som er kommet ut av fjellet.
- en flokk utsultede og farlige ulver.

En vettskremt hest uten rytter, ...
- med sal, og salvesker fulle av hemmelige dokumenter (nyttige, og/eller farlige).
- med store flenger i siden.
- med rytteren løpende etter; han skriker, fekter vilt med armene, og rødmer når han ser følget.

Tilbake til toppen

Appell

Dette er et nyttig tillegg til Fabula, eller til et hvilket som helst fantasirollespill. Når du leste gjennom denne listen, fikk du sikkert noen ideer selv også. Skriv dem ned!

Spillmestre trenger både hverdagslige og mer spesielle hendelser de kan bruke i spillingene sine. Har du forslag å komme med? Noe du bruker? Skriv det ned, slik at andre kan bruke det, og send det til tomas.hvm@c2i.net

 

StartsideRollespillet Fabula Kremmerspillet Den glade vandrer