Varer på markedet

 

* varer på markedet

Her følger lister over forskjellige matvarer. De er satt opp med tre forskjellige priser, samt at det er satt opp vanlige mål varen selges etter. Klikk på priser og mål for å se mer om disse temaene. Om forskjellige mynter i Fabulaens verden, og hvordan de veksles, kan du få vite ved å klikke på mynter.

Der det er aktuelt, forteller listene hvor varen kommer fra. Noen steder kan det være vanskelig å skaffe varer fra til vanlig. Det er opptil spillmesteren å bruke disse listene som hun finner for godt. Noen torg og markeder er kanskje dyrere enn andre, noen er muligens rimeligere (god tilgang på varer). Noen mangler kanskje et vareslag, eller har muligens bare ett eneste slag varer.

I Orianna finnes det bare ett marked, men det lages saker over hele landet, og om man vet hvem man skal spørre etter, er det mulig å gjøre gode kjøp i bygd og borg.


Mat Drikke Vertshusene
Bufe Dresserte dyr Stoffer og klær
Skinn og lærvarer Keramikk og steingods Treskurd
Redskaper Våpen  
    Tuskvarer
Varer fra fjerne land Varer fra Sangori Gonduler

Orkevarer

Dvergvarer Gnosevarer

* priser og pruting

Utropsprisen er det kremmeren alltid vil forlange (+/- 10% etter kremmerens lynne), og den gjelder for folk som ikke kan prute. Prutepris er for de som har ferdigheten prute, og reagerer på utropsprisen (senkes automatisk). Dersom en rolle uten prute reagerer på utropsprisen, kan den få lov til å ta en sammenlignende kast mot selgeren, der selgeren får legge til sitt nivå på prute. Spottpris er det laveste man kan komme ved hjelp av sammenlignende kast, og bare når kjøperen kan prute.

tilbake til toppen

* måleenheter

flytende

kornete

buntet

Tønne = 6 spann
Spann = 6 mugger
Mugge = 6 krus
Krus = 12 pokaler
Pokal = en munnfull
Sekk = 10 poser
Pose = 10 tasker
Taske = 5 punger
Pung = 5 klyper
Klype = en håndfull
Ball = 12 bunter
Bunt = 6 kveiler
Kveil = 6 nek
Nek = 6 knipper
Knippe = en håndfull

Til å måle lengder brukes tommer, fot og favner. En tomme er så lang som en flattrykt tommel er bred. En fot er lengden på en vanlig fot. En favn er så langt som en voksen kan favne med hendene. Større lengder angis i pilskudd eller dagsmarsjer, og svært omtrentlig.

I det hele tatt er ikke folk i Orianna særlig opptatt av nøyaktige mål. Ved kjøp og salg er det selvsagt viktig, men også her er det "godt mål" som er gjengs. Det vil si at om et vertshus har litt mindre mugger til mjøden sin enn et annet, tar man det for gitt at folk ser an dette selv, i forhold til å prisen.

Og prisen; den kan det alltid prutes om ...

tilbake til toppen

* mynter i Fabulaens verden

Da jeg lagde Rollespillet Fabula valgte jeg å kalle myntene i Orianna for "grunker". Dette er gammel slang for penger, og som sådan var det godt egnet. Nå har Fabulaens verden vokst siden den gang, og ikke alle land og kontinenter har de samme myntene. Her kommer en oversikt.

Kongeriket Orianna og naboriker

I det lille kongeriket Orianna brukes det noen store jernmynter man kaller grunker. Både kongen og baronene har lov til å prege grunker, etter visse regler for vekt. Ennå har ikke noen prøvd å jukse med disse vektene.

Ovenfor Orianna langs Storelva, ligger Dvergland. Der kalles myntene mammon. De er større, og preget i gull eller sølv (de er verdt 90+T20 grunker uansett metall). Mammon brukes ganske mye i halve og kvarte utgaver (brutte mynter). De kalles henholdsvis halving og kvarting.

Orkestammene har ikke noe eget myntsystem. De foretrekker byttehandel seg imellom, men har lært seg å bruke mynter når de handler med dverger og mennesker. De bruker like gjerne mammon som grunker, og preger egne mynter av begge slag om de trenger det.

Om du drar ut i ørkenen utenfor Riddertårnet, kommer du til ørkenlandet Gnosis. Fuglerytterne som bor her ("sandhudinger" kalles de andre steder) er dyktige kremmere og redere. De driver handel over havet med både Taklamar og Moria. Ørkenfolket i Taklamar bruker et eget pengesystem, som de deler med Gnosis. Deres felles ord for mynter og gjeldsbrev er arghans. Gjeldsbrevene er gjerne garantert av banker i byene, men også folk av høy byrd og uplettet ære kan stå som garantister på dem. I andre land enn Gnosis og Taklamar er gjeldsbrevene lite påaktet, men kremmere som driver handel med disse landene kan akseptere dem som betaling.
Dendhek (signert gjeldsbrev) = 12 cres og oppover. Dendhek på mer enn 144 cres er ulovlig.
Cres (gullmynt) = 12 puns
Punsow (sølvmynt, kalles også "puns") = 12 bys
Bysow (kobbermynt, kalles også "bys")
Det er interessant å merke seg at grunnenheten er "bysow", som populært kalles "bys". Bys er også ørkensfolkets felles begrep for verden og tiden. Grunnbetydningen er "sirkel". Ørkenfolket mener verden er formet som en ring, og at tiden går i sirkel. Passende nok er også myntene i Gnosis og Taklamar utformet som ringer, ikke skiver. Om du spiller med disse myntene er det derfor naturlig å kalle dem "ringer" ("Hvor mange ringer koster det"?). En bys er verdt omtrent det samme som en grunke, men du må regne med å veksle tolv grunker for ti bys i Gnosis, og må regne med å legge ut tolv bys for ti grunker i Orianna.

Bystaten Imdoras, kongeriket Moria og det fjerne landet Kavallen, bruker alle grunker som sine mynter. I Imdoras kan du likevel finne mange merkelige mynter. Det er en handels og havneby, med rike redere som sender skip i alle himmelretninger. Havseilerne vender tilbake med eksotiske vareslag, og sjeldne mynter.

Drar du til kysten ovenfor Dvergland, og setter over over Snøhavet, kommer du til det forblåste og kalde Hednareik. Der brukes det mest byttehandel, men de har mynter også, som godtas av de aller fleste. Hednareik er karrig, og mynter er upopulære når uårene herjer. Myntene kalles daler og skilling. Begge er laget av jern, men daleren er større, og har drottens profil. Kun drotten kan prege dalere (derav også økenavnet "en drott" på denne mynten). Skillinger kan preges av både drott og jarler. Det går tolv skilling i en daler der oppe. Og det går halvannen-to skilling på en grunke.

Kontinentet AuromA

Når man seiler over to hav fra Orianna, rundt den store og mystiske jungeløyen Muhmano, kommer man til kontinentet AuromA. Dette har navn etter et stort rike som en gang omfattet hele kontinentet. Nå er det delt inn i utallige småstater, men de har fremdeles myntene fra den gang. Det er et helt sett med mynter, i forskjellige metaller. Det er srrenge regler for vekt og metallinnhold. Land som preger mynter på tvers av disse reglene, kan oppleve alvorlig svikt i handelen med andre land.
Aura (gullmynt) = 20 silabar
Silabar (sølvmynt) = 100 kyrus
Kyrus (kobbermynt) = 20 ferrus
Ferrus (jernmynt)
Ferrusen er mindre enn Oriannas grunke (to-tre ferrus på en grunke), men myntene er likevel omsettelige, siden kremmere i Fabulaens verden er vant til å vurdere vekt i forhold til størrelsen og metallet i en mynt. Man vil likevel oppleve at kremmere tar stivere pris om betalingen gis i form av fremmede mynter. Det er også vanlig at prisen blir stiv om betalingen skjer i mynt med dårlig rykte.

Empirum Glorium Orientalis (EGO) er en av restene etter det store Auromske riket. I EGO kalles myntene glorier, men de har samme inndeling og verdi som i resten av Auroma. Navnet "glorier" henger tett sammen med religionen i Empirum Glorium. "Den hellige gloriøse kirke" prediker nemlig at den store "Vaktmesteren" (hvis navn ikke må uttales) skal komme tilbake og opprette paradis på jord, når verdens folk har fullført hans "hellige glorie". Den hellige glorien økes ved å gi glorier til kirken, som fører bidragene til vår felles frelse i sine hellige ruller. Kraftpompelianerne mener at slike bidrag kan innkreves, mens piltistene mener at bidragene til den hellige glorien kun har verdi gjennom at bidragsyteren er bærer av "troens lys". Maktkampen mellom disse fraksjonene i gloriekirken har til tider vært svært stygg.

Mynter, veksling og prislister

Som sagt finnes det flere land i Fabulaens verden. To av dem er beskrvet med kart og tekst andre steder på dette nettstedet; Moria og Gnosis. Mange av dem har selvsagt egne mynter, som du selv kan finne navn til. Prøv hele tiden å sette opp verdien i forhold til grunkene i Orianna. Da vil du alltid finne en omtrentlig verdi å veksle etter, og kan lett sette opp nye priser i varelistene her.

tilbake til toppen

* mat

utropspris

prutepris

spottpris

Korn

3 grunker sekken

2 grunker
1 grunke
Mel (finmalt, grovmalt)

5 grunker sekken

4 grunker
3 grunker
Brødmat (flatbrød, kjeks, lefser)

3 grunker kassen

2 grunker
1 grunke
Røtter (potet, kålrot, løk)

5 grunker kassen

4 grunker
3 grunker
Ville røtter (knort, kvitrot, trøffel)

7 grunker kassen

6 grunker
4 grunker
Kjøttvarer (pølse, tørket, røkt, etc.)

7 grunker spannet

6 grunker
4 grunker
Innmat (blod, lunger, lever, etc.)

10 grunker spannet

8 grunker
6 grunker
Sjømat (fisk, kreps, skjell, etc.)

9 grunker spannet

7 grunker
5 grunker
Egg (frittgående høner)

4 grunker dusinet

3 grunker
2 grunker
Frukt (epler og pærer)

9 grunker kassen

7 grunker
5 grunker
Bær (bjørnebær, krekling, multe)

9 grunker spannet

7 grunker
5 grunker

Alle matvarer og andre varer er vanlige å finne på markedet ved Kongeborgen. Når man kommer ut i landet er det verre å finne spesielle varer. Da må man gjerne vite hvem man skal spørre etter. Mat er unntaket. Det får man kjøpt eller bytta til seg overalt.

tilbake til toppen

* drikke

utropspris

prutepris

spottpris

Melk (drikkes kun av barn)

4 grunker muggen

3 grunker
2 grunker
Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød (gjæret honning og vann)

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Kryddermjød

140 grunker tønna

110 grunker
80 grunker
Blandasider (Live, svak og søtlig)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Eplesider (Kar, sterk og frisk)

190 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland, sær)

150 grunker tønna

120 grunker
80 grunker
Gall (orkestammenes tangvin, vond)

100 grunker tønna

80 grunker
60 grunker
Kornsprit (kun til toddy)

100 grunker spannet

80 grunker
60 grunker
Sukkersprit (Imdoras, kun til grogg)

110 grunker spannet

90 grunker
60 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

200 grunker spannet

ingen pruting
ingen pruting
Agens *

50 grunker kruset *

40 grunker *
30 grunker *
Musj (gjæret melk, gjeterdrikk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
Friskt vann i forseglet tønne 10 grunker tønna 8 grunker 6 grunker

Alle drikkevarer er vanlige å finne på markedet ved Kongeborgen. Når man kommer ut i landet er det vanskelig å finne drikkevarer andre steder enn på vertshusene. Da må man gjerne spørre seg frem. Vann er selvsagt unntaket, sammen med melk og saft.

* agens

Heksene er kjent for sin hang til det hemmelige. Mye av kunnskapen deres er skjult for menigmann, og det kan være vanskelig å forstå hvorfor de holder den for seg selv. Agens er en drikk hvem som helst kunne ha nytte av, siden den klarer hjernen, uten sterke bivirkninger. Blant hekser over hele verden er det likevel forbudt å lære bort denne oppskriften, og forbudt å selge drikken.

Det er derimot ikke forbudt å gi den bort, men siden de tre urtene i drikken er sjeldne, er det ikke ofte en heks gir bort et krus. Selv bruker heksene agens for å kunne påkalle mer trollkrefter i løpet av døgnet. Avhengig av styrken på drikken, kan den gjøre heksen i stand til å kaste både to og tre trolldommer mer enn vanlig. Å drikke et mislykket krus med agens er derimot svært farlig. I beste fall tømmer det heksen for trollkrefter, i verste fall fører det til varig svekkede sjelsevner.

tilbake til toppen

* overnatting på vertshus

utgangspris

prutepris

spottpris

Sovesal (trebrisk, eget teppe)

2 grunker natten

1 grunke
-
Soverom (6 trebrisker, egne tepper)

20 grunker natten

16 grunker
12 grunker
Sengekammer (3 høysenger, egne tepper)

15 grunker natten

12 grunker
9 grunker
Kammers (ovn, høyseng og tykktepper)

15 grunker natten

12 grunker
9 grunker

Vertshusene er selvsagt fulle av lus og lopper, men de er overalt. Man ligger rett på trebrisken, med sitt eget teppe over seg. På vinteren er det isende kaldt der, men så er det heller sjelden at folk ferdes på vinteren. Høysengene er selvsagt varmere og mykere.

De fleste vertshusene har bare sovesal. Noen har 1-3 soverrom i tillegg. Vertshus med stor trafikk kan ha ett eller to sengekammer i tillegg. I Orianna finnes det bare kammers med høyseng og tykktepper i vertshuset Kruset ved Kongeborgen. Inkludert i prisen for kammerset er også en god frokost.

* mat på vertshus

utgangspris

prutepris

spottpris

Flatbrød og ost

2 grunker

1 grunke
-
Flatbrød, ost og spekekjøtt

4 grunker

3 grunker
2 grunker
Vassgraut

2 grunker

1 grunke
-
Smørgraut

3 grunker

2 grunker
1 grunke
Rotsuppe

3 grunker

2 grunker
1 grunke
Kjøttsuppe

4 grunker

3 grunker
2 grunker
Lapskaus

4 grunker

3 grunker
2 grunker
Grillmat

6 grunker

5 grunker
4 grunker
Blodpudding

7 grunker

6 grunker
5 grunker
Mårmat (stekt, malt innmat)

9 grunker

7 grunker
5 grunker
Rømmekolle (melkedessert)

3 grunker

2 grunker
1 grunker

De fleste landsbyene i Orianna har et vertshus, der det selges mat og drikke, og overnatting. Prisene varierer, sammen med standarden, men det er ikke alltid sammenheng mellom priser og standard. Overnattingen skjer vanligvis på trebrisk i en sovesal, men noen vertshus har egne rom (som selvsagt koster mer, og som kan være forbeholdt "finere folk"). Før var den vanligste drikken mjød, men nå drikker like mange den fattigslige blanden, der mjøden spes ut med vann. Blanden skal være halvt om halvt, men noen jukser selvsagt med dette.

* drikke på vertshus

utgangspris

prutepris

spottpris

Blande (mjød og vann)

2 grunker muggen

1 grunke
-
Mjød (gjæret honning og vann)

4 grunker muggen

3 grunker
2 grunker
Kryddermjød

5 grunker muggen

4 grunker
3 grunker
Sider fra Live (svak)

2 grunker kruset

1 grunke
-
Sider fra Kar (sterk)

3 grunker kruset

2 grunker
1 grunke
Toddy (sprit med saft og varmt vann)

2 grunker kruset

1 grunke
påfyll
Musj (gjæret melk, gjeterdrikk)

1 grunke kruset

-
ett påfyll
Grønn te (ny skikk) 1 grunke kruset ett påfyll så mye du vil ha

Forholdet mellom vertshusene og skjenkestuene er ikke særlig hjertelig. Flere av skjenkestuene er brent ned, og selv om ingen er blitt tatt for disse brannene, er det naturlig at tankene går til våre smilende venner som står bak tønnene på vertshusene i nærheten. De smiler kanskje ekstra bredt når vertshuset fylles opp som i gamle dager ...

* drikke på skjenkestue

utgangspris

prutepris

spottpris

Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

2 grunker pokalen

ingen pruting
ingen pruting
Grogg (sukkersprit og varmt vann)

2 grunker kruset

1 grunke
-
Molde (soppøl fra Dvergland) 2 grunker muggen 1 grunke -

Groggen skjenkestuene serverer er blitt svært populær på vinterstid. Så å populær er den blitt at vertshusene har funnet på en egen varm drikk, noe de kaller "toddy". Skjenkestuene har protestert på dette til kongen, men det er lite sannsynlig at kongen kan gjøre noe med det, siden baronene gnir seg i hendene når vertshusene trekker folk fra skjenkestuene. Med baronenes støtte står vertshusene trygt.

tilbake til toppen

* bufe

utropspris

prutepris

spottpris

Kylling

10 grunker

8 grunker
6 grunker
Høne

15 grunker

12 grunker
9 grunker
Lam

18 grunker

14 grunker
10 grunker
Sau

30 grunker

23 grunker
16 grunker
Killing

20 grunker

15 grunker
11 grunker
Geit

34 grunker

26 grunker
18 grunker
Kalv

28 grunker

22 grunker
16 grunker
Ku

80 grunker

65 grunker
50 grunker
Okse

100 grunker

80 grunker
60 grunker
Føll

40 grunker

32 grunker
26 grunker
Hest

120 grunker

100 grunker
80 grunker

Som du sikkert legger merke til finnes det ikke griser i Orianna. Villsvin finnes, og spises av mange ved oskefesten (midtvinters, fest etter den fryktelige oskenatten). De mest populære husdyrene er sau og geit. Sauene er særlig viktige på grunn av ulla. I en bondestue finner du alltid et spinnehjul eller flere, og gode kardebørster er verdsatte redskaper i familien. Geitene gir godt kjøtt, sterk melk, er altetende, intelligente og klarer seg utmerket i villmarken. Høner finner du i de fleste bondehus. Kyr og hester er sjeldnere. I hver landsby finner du en håndfull okser, et par dusin kyr, og en arbeidshest eller to. Dette er godt voktede skatter, som gjetes med omhu i innmarken.

tilbake til toppen

* dresserte dyr

utropspris

prutepris

spottpris

Hundevalp (stor rase + opptil 50%)

30 grunker

23 grunker
16 grunker
Vakthund

60 grunker

46 grunker
32 grunker
Jakthund (Bjørneborg)

90 grunker

70 grunker
50 grunker
Sporhund

90 grunker

70 grunker
50 grunker
Gjeterhund (Plum og Gode)

100 grunker

80 grunker
60 grunker
Kamphund (Kongeborgen)

100 grunker

80 grunker
60 grunker
Kampbukk (dresseres av orket)

250 grunker

190 grunker
130 grunker
Jaktørn (Ørneredet)

300 grunker

230 grunker
160 grunker
Ridehest

200 grunker

160 grunker
120 grunker
Krigshest

500 grunker

400 grunker
300 grunker

Hunder er relativt vanlige, fra de små rottehundene, til de større gjeter hundene. Kamphunder er sjeldne å se. Kampbukker er også sjeldne, om enn ikke så sjeldne som jaktfalkene nå om dagen. Ørneredet har hatt mange dyktige ørnetrenerne, men nå er de fleste reist over havet til Imdoras eller Gormengol. Der har de funnet fetere tjeneste enn hos den desillusjonerte og fordrukne Ørnebaronen. Ørnetrening er en langvarig prosess. En dyktig trener kan klare å levere to jaktørner hvert år, så sant treneren har rundt et dusin ørner under opplæring hele tiden.

tilbake til toppen

* stoffer

utropspris

prutepris

spottpris

Bomullstoff

8 grunker pr. stykke

7 grunker
5 grunker
Ullstoff

10 grunker pr. stykke

8 grunker
6 grunker
Vadmel (tykt, tovet ullstoff)

12 grunker pr. stykke

10 grunker
7 grunker
Seilduk (sterkt bomull og ullstoff)

15 grunker pr. stykke

12 grunker
9 grunker

Stoff måles i "stykker" som er en favn hver vei. En "favn" er avstanden mellom to utstrakte hender.

* tepper

utropspris

prutepris

spottpris

Fillerye (filler, to favner en vei)

12 grunker

9 grunker
7 grunker
Rye (ull/bomull, to favner en vei)

22 grunker

17 grunker
12 grunker
Teppe (vadmel, to favner hver vei)

55 grunker

42 grunker
30 grunker
Tykkteppe (dobbel vadmel og fyll)

110 grunker

85 grunker
60 grunker
Fimbulpose (fettet seilduk og vadmel)

200 grunker

155 grunker
110 grunker

For den som skal ut i skog og mark er et teppe av uvurderlig verdi. Man kan klare seg uten, om man vet å lage seg et godt leie hver natt, men teppet gjør dette enklere, mindre krevende. Har man et tykkteppe eller en fimbulpose er man raskt klar for natten, også om vinteren. Men vanlige folk har ikke slike dyre saker. De holder seg hjemme, kryper sammen, og stjeler varme fra hverandre i kalde netter.

* klær

utropspris

prutepris

spottpris

Bomullskjørt

12 grunker

10 grunker
7 grunker
Bomullsbukse

12 grunker

10 grunker
7 grunker
Bomullstrøye

14 grunker

11 grunker
8 grunker
Vårskjørt (blomsterbrodert bomull)

18 grunker

14 grunker
10 grunker
Fintrøye (brodert bomull)

20 grunker

16 grunker
12 grunker
Vadmelskjørt (varmt, tovet ullskjørt)

17 grunker

13 grunker
9 grunker
Vadmelsbukse (varm, tovet ullbukse)

17 grunker

13 grunker
9 grunker
Vams (varm, tovet ulltrøye) 20 grunker 16 grunker 12 grunker
Seilerbukse

19 grunker

15 grunker
11 grunker
Seilertrøye

25 grunker

20 grunker
15 grunker
Regnkappe (fettet seilduk)

36 grunker

28 grunker
20 grunker
Regnkappe med hette

50 grunker

40 grunker
30 grunker
Våpenkappe (bomull)

10 grunker

8 grunker
6 grunker
Halehette (vadmel, beskytter ørene)

12 grunker

9 grunker
7 grunker
Hatt (dobbel ullfilt)

15 grunker

12 grunker
9 grunker

Sokker og undertøy er ukjent i Orianna. I skoene har man sennegress for varme (se "tuskhandel"), og om det er så kaldt at man trenger mer enn ett lag klær bruker man sommerklærne under vintertøyet. Det er ikke vanlig å ha mer enn en sommerbukse og en vinterbukse. Trøye og vams trer man over hodet (knapper er ikke oppfunnet). Vamsen brukes hele året, og har ofte hemper som gjør at man kan åpne halsen litt på sommeren. Om du tror dette fører til sterke odører, så har du rett. Alle har den samme rike kroppslukten. Klærne blir vasket jevnlig fra vår til høst, to-tre ganger hver årstid, men aldri på vinteren. Fullmånedagene (fire ganger i året) er det tradisjon for kroppsvask, men ellers er det bare snakk om håndvask, munnskylling, og litt kaldt vann i ansiktet hver morgen. I Orianna kjenner man sine nærmeste på lukten, og man tar det ikke tungt om noen slipper en fønvind ved bordet.

tilbake til toppen

* pels

utropspris

prutepris

spottpris

Killingskinn

15 grunker

12 grunker
8 grunker
Geiteskinn

12 grunker

10 grunker
7 grunker
Saueskinn

15 grunker

12 grunker
8 grunker
Okseskinn (samme for ku og hest)

18 grunker

14 grunker
10 grunker
Rådyrskinn

30 grunker

23 grunker
16 grunker
Revepels

35 grunker

27 grunker
18 grunker
Hjorteskinn

80 grunker

65 grunker
45 grunker
Ulvepels

50 grunker

40 grunker
30 grunker
Elgskinn

100 grunker

80 grunker
60 grunker
Bjørnepels

160 grunker

130 grunker
90 grunker
Beverskinn

28 grunker

22 grunker
15 grunker
Mårpels

32 grunker

25 grunker
17 grunker
Villsvinskinn 45 grunker 36 grunker 25 grunker
Jervepels 120 grunker 95 grunker 65 grunker
Reinsdyrskinn 70 grunker 55 grunker 40 grunker
Gaupepels 110 grunker 85 grunker 60 grunker

 

* skinn og lærvarer

utropspris

prutepris

spottpris

Lærbelte

7 grunker

6 grunker
4 grunker
Skinnsko (+3 løpe fort)

10 grunker paret

8 grunker
6 grunker
Lærstøvler (+3 løpe langt)

1 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker

 

tilbake til toppen

* keramikk og steingods

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* redskaper

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* treskurd

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (sukkersprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* våpen

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* tuskvarer

utropspris

prutepris

spottpris

Nål av ben

1 grunke

-
-
Fiskekrok av ben

2 grunker

-
1 grunke
Seljefløyte (+1spille, varer 15 dgr.)

2 grunker

-
1 grunke
Filler (av utslitte klær)

2 grunker sekken

1 grunke
-
Dun (fyll til tykktepper)

3 grunker sekken

2 grunker
-
Sennegress (foring til vintersko, slites)

2 grunker bunten

1 grunke
-
Neversko (varer 30 dgr.)

3 grunker paret

-
2 grunker
Fiskesko (ikke frost, varer 30 dgr.)

4 grunker paret

3 grunker
2 grunker
Snøsko (under andre sko, til løssnø)

5 grunker paret

4 grunker
3 grunker
Tresko

6 grunker paret

5 grunker
4 grunker
Stråbelte (flettet strå)

2 grunker

-
1 grunke
Stråkappe (mot regn, slites fort)

3 grunker

-
2 grunker
Stråhatt (bred hatt mot regn og sol)

4 grunker

3 grunker
2 grunker
Flintstein (til å lage gnister)

1 grunke

-
-
Knusk (til å fange gnister i)

2 grunker pungen

-
1 grunke
Tørrmøkk (til fyring)

1 grunke favnen

-
-
Ved

2 grunker favnen

-
1 grunke
Vinterstrø (grus og/eller skjell)

1 grunke spannet

-
-
Barkstrø (gjødning)

5 grunker tønna

4 grunker
3 grunker

Tuskhandel er kjøp og salg av varer uten særlig verdi. Det betyr ikke at de er unødvendige. Stort sett betyr det at de er hverdagslige, og så simple at hvem som helst kan lage dem. Skikkelige kremmere driver ikke med tuskhandel. Tuskhandlere blir sett på som en slags tiggere, og ofte er det nettopp tiggerne som driver denne handelen.

tilbake til toppen

* varer fra fjerne land

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* varer fra Sangori

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* gonduler

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* orkevarer

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* dvergvarer

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

* gnosevarer

utropspris

prutepris

spottpris

Ullstoff

10 grunker pr. kvm.

Seilduk

15 grunker pr. kvm.

Saft (eple-, bjørne- eller kreklingsaft)

12 grunker spannet

9 grunker
7 grunker
Mjød

80 grunker tønna

60 grunker
45 grunker
Sider fra Live (svak)

120 grunker tønna

90 grunker
70 grunker
Sider fra Kar (sterk)

200 grunker tønna

150 grunker
110 grunker
Grogg (byggsprit fra Imdoras)

90 grunker tønna

70 grunker
50 grunker
Molde (soppøl fra Dvergland)

150 grunker tønna

115 grunker
80 grunker
Emmis (potetsprit fra Kongeborgen)

160 grunker spannet

130 grunker
100 grunker
Musj (heksedrikk, +1 sjel i ett døgn)

50 grunker kruset

40 grunker
30 grunker
Musj (gjæret melk)

20 grunker spannet

16 grunker
12 grunker
       

tilbake til toppen

StartsideRollespillet Fabula KremmerspilletVarer